Bildspel
Elias Gustavsson kommer att ha mycket fokus på företagets utveckling.
De är goda vänner och har samma mål med sitt satsning. Nystartade Göteborgsbryggeriet Daft Beer har målet att nå utanför Sveriges gränser med sina öl.
Trion Robin Inderberg, Mikael Hansson och Elias Gustavsson började att brygga öl hemma redan 2012. Sedan dess har det blivit en hel del olika brygder, men också snack om att göra något mer av intresset.
– Vi har nog hela tiden haft en längtan efter att göra ett bolag av det här. Men först ville vi förstå hela processen. Vi började med ölsatser men förstod ganska tidigt att vi ville göra det ordentligt från grunden, säger Elias Gustavsson.
Omnipollos ölbok var en viktig del i deras utbildning och i fjol bestämde man sig för att göra verklighet av sina planer. Ett bolag startades och vid årsskiftet började man att producera öl.
Ett bryggverk på runt 400 liter finns i en källarlokal vid Redbergsplatsen i Göteborg.
De tre har lite olika roller i Daft Beer. Robin Inderberg är den som brygger ölen, Mikael Hansson är den händige som bland annat på egen hand byggt bryggverk och kylutrustning, och Elias Gustavsson har fokus på ekonomi och företagets utveckling.
– Jag försöker se till att vi har ett affärstänk i det vi gör, även om vi alla tre har lite koll på det, säger Gustavsson.
Vi vill bli ett hållbart bryggeri och ha en tanke med vår verksamhet.
Lokalt fokus är inte lika viktigt som för många andra bryggerier i Göteborg. Givetvis säljer man gärna sina öl på hemmaplan, men ambitionen stannar inte där.
– Vi vill även titta utomlands och skapa relationer där. Vi skulle bland annat ha åkt till USA under våren om det inte varit för corona, säger Gustavsson.
Så här långt har det tagits fram humliga öl i olika varianter, men det ska inte bara handla om den typen av öl.
– Vi är öppna för att brygga det mesta, det är kvalitet som är det viktigaste. Vi är goda vänner och har ungefär samma ölsmak så det ska inte bli några problem att komma överens, säger Robin Inderberg.
Även om trion vet att det kan ta lite tid, inte minst i coronatider, så är planen att växa. Om det då innebär större bryggverk eller att brygga hos någon annan vet man inte riktigt ännu.
– Vi vill skala upp men det är efterfrågan som ska driva utvecklingen, säger Gustavsson.