Coronakrisen har gjort det svårare att få fram aluminiumburkar till bryggerier och andra dryckesproducenter. Nya siffror visar att det produceras hela tio miljarder för få burkar i år bara i USA.
Det är alltså riktig kris på många håll där man har dryck som ska paketeras men saknar burkar för att göra det.
När man såg krisen komma var de största företagen som Coca-Cola, AB InBev och Molson Coors tidiga med att skriva större avtal med både små och stora leverantörer. Det gör det ännu svårare för de mindre bryggerierna att få tag på burkar.
– När det finns en brist på burkar är det inget fel att prioritera sina största kunder. Många mindre bryggerier köper burkar via mellanhänder och hamnar längre ned på listan. Det är inget som går att kritisera, men det är en av många utmaningar för mindre företag, säger Bart Watson, chefsanalytiker på Brewers Association till The Washington Post.
Under året kommer det att tillverkas cirka tio miljarder burkar färre än det finns efterfrågan för. Det uppger Ball Corp, världens största burkföretag. Coronaviruset har gjort att efterfrågan på burkar ökat rejält. När bryggerierna inte kunnat sälja fatöl till stängda barer har allt fler börjat att jaga burkar i stället.
Gamer Packaging är ett av företagen som försöker att möta efterfrågan.
– Vi skulle kunna sälja 200 miljoner fler burkar fram till nyår och vi bara fick tag på dem. Tyvärr får vi tacka nej till nya kunder för att vi måste ta hand om de nuvarande kunderna först. Ingen av våra tillverkare accepterar nya kunder före nyår, säger Paula Gamer till The Washington Post.