Kampen mellan öljättarna och craft beer-bryggarna går vidare. Nu har Brewers Association tagit fram en logga som bara får användas av de mindre bryggerierna.
USA:s största ölproducenter, och framför allt Anheuser Busch InBev, har de senaste åren skapat en hel del upprörda känslor bland mindre bryggerier i USA. Inte minst sedan man köpt upp tio hantverksbryggerier, däribland Goose Island och Wicked Weed.
Nu har Brewers Association, craftbeerbryggeriernas egen organisation tagit fram en speciell logga med ordet Independent. Tanken med den är att alla craft beer-brygerier ska kunna använda den och på så sätt visa upp vilka bryggerier som har kvar sitt oberoende.
– Ölälskare vill ha en transparens när det kommer till ägarskap av bryggerier. Logotypen är ett enkelt sätt att skapa klarhet. Ölälskarna vet vad som är bryggt av små och oberoende bryggerier, säger Bob Pease, president för Brewers Association.
Tanken är att loggan ska användas på flaskor, burkar, tapkranar och i taprooms för att markera att bryggeriet är självständigt.
99 procent av USA:s bryggerier är oberoende och räknas som craft beer, men än så länge står de bara för tolv procent av den total produktionen.