I november öppnar Systembolagets specialaffär för öl i Nordstan i Göteborg. Så här är det tänkt att fungera.
Det var i februari som Beernews kunde avslöja att Systembolaget jobbade med att skapa en specialbutik för enbart öl i Göteborg. Butiken ska placeras i Nordstan i närheten av dagens butik där, men så mycket mer information fanns inte i det läget.
Under onsdagen hölls en digital informationsträff där det gavs mer information om upplägget.
Det är nu klart att butiken ska ligga i de lokaler där Team Sportia tidigare hade en butik, och det är bara 20 meter från dagens butik i Nordstan.
– Butiken ska ha ett levande koncept och den kommer inte att se likadan ut efter tre år. Vi vill att den ska utvecklas, säger Emelie Westrup, ny kategorichef för öl på Systembolaget.
Utbudet kommer att skilja sig en hel del från övriga butiker.
– Vi vill ha både bredd och djup i sortimentet. Vi vill ha öl i alla de 60 ölstilar som vi har definierat. Det blir fokus på annat än lageröl, och de lageröl vi ska ha kommer att vara från hantverksbryggerier, säger Westrup.
Runt 500 nya öl ska det bli varje år i den nya butiken. Där ingår de tillfälliga släppen och alla lokal öl som släpps i det lokala sortimentet.
– Vi vill ha extra av allt i den här butiken. Ölkunderna är nyhetsintresserade och vi vill ha relevant ny öl i mindre volymer, säger Westrup.
Det blir också fokus på alkoholfri öl och där tittar man på att sälja ölen i så kallade growlers.
– Vi kommer att köpa in growlers som man kan fylla på plats. Det är inget vi jobbar med idag, men vi vill testa det.
Kunderna kommer att få hjälp av personalen vid fyllning och man kan då lämna in sin growler och få en ny.
Ett viktigt jobb nu är att skapa en design för butiken.
– I den här butiken ska stilarna synas tydligare, och vi tittar mycket på olika detaljer för butiken just nu. Inredningen ska vara flexibel så att det går att förändra efter hand, säger Anna Bladström, konceptansvarig för Systembolagets butiker., säger Anna Bladström, konceptansvarig för Systembolagets butiker.
Det är än så länge oklart om det speciella utbudet i butiken ska vara beställningsbart i landet.
– Vi jobbar med det nu. Vi behöver ta ett beslut om hur vi gör med det extra utbudet som vi ska ha, säger Emelie Westrup.
Butiken blir på 400 kvadratmeter och de olika ölstilarna får egna avdelningar i butiken.
Den nya ölbutiken ska finnas i tre år och sedan utvärderas. Därefter har man inget kontrakt på lokalen, då Nordstan ska genomgå en stor ombyggnad. Det är därför oklart vad som händer med butiken.
En viktig del i satsningen blir att ha personal som har stora kunskaper av öl.
– Personalen blir en viktig del i hela konceptet. Vi ska testa ny service och ge en ny upplevelse. Det digitala och fysiska bemötande ska kopplas samman och här ska vi prova oss fram.
Efter sommaren påbörjas rekryteringen till den nya butiken.