Nya svenska ölnyheter i korthet

BRANSCHSVEP: Ett bryggeri som säljs i delar, lagrådsremiss om sänkt ölskatt och alkoholfritt rocköl. Här är de senaste nyheterna från Ölsverige – med allt från vapenskrammel på Gotland till ölavspark på Malmö FF:s arena.

Geflebockens bryggeri sålt i delar

Efter att ha misslyckats med att sälja Geflebockens Bryggeri i sin helhet har ägaren Claes Hallén nu auktionerat ut bryggeriets utrustning i delar. Det markerar slutet för ett av Gävles största bryggerier, som under åren ägt varumärkena Jädraöl, Geflebockens och Hopsie Daisy. Småbryggare som Illbatting Brewing, som hyrt lokaler hos Geflebockens, har i samband med nedläggningen fått flytta sin produktion till nya lokaler. 

Kriminellt uppsåt bakom Brewmasters fall
Mälteriet Brewmaster söker köpare som vill ta över verksamheten och fortsätta omvandla korn till malt för ölbryggning. Företaget, som startade 2020, har brottats med ekonomiska problem, bland annat på grund av en underleverantör som gick i konkurs, vilket ledde till stora förluster. Dessutom pågår en utredning om kriminellt uppsåt i samband med en finansieringsrunda.

Låg kunskap om ölförpackningars miljöpåverkan
En undersökning från Sveriges Bryggerier visar att många svenska öldrickare föredrar öl på flaska för smakens skull, medan burken är populär för att den är praktisk. Nära fyra av tio har svårt att veta vilken förpackning som är mest miljövänlig och lika många säger att förpackningens miljöpåverkan inte påverkar deras köpbeslut. Undersökningen visar också att det är glasflaskan som flest tror är mest miljövänlig, trots att aluminiumburken har lägst klimatpåverkan.

Marks Bryggeri går i graven efter 96 år
Efter nästan ett sekel har Marks Bryggeri stängt för gott. Bryggeriet var mest känt för sin populära svagdricka. Trots att företaget inte längre tillverkade drycker själva, fortsatte produktionen av deras svagdricka genom Hjo Bryggeri. Bryggeriet grundades 1928 och har gått i arv inom familjen med Tommy Blomster som den sista i ledet att driva företaget, de senaste åren som lokal dryckesgrossist.

Philip Shouse lanserar öl med Robert Andersson
Amerikanske gitarristen Philip Shouse, känd från tyska metalbandet Accept, gör en svensk soloturné och lanserar samtidigt en alkoholfri öl i samarbete med ölprofilen Robert Andersson. Ölen, en lager vid namn ”Rock N Röll”, har skapats tillsammans med Wärmdö Bryggeri och Jesper Lindgren från glamrock-bandet Velvet Insane. Den kommer att serveras under turnén, där Shouse delar med sig av låtar och berättelser från sin karriär.

Premiär för lokal öl på Eleda
I helgen säkrade Malmö FF:s damlag plats i damallsvenskan nästa säsong. Lagom till det glädjande beskedet kan publiken nu fira framgångarna med lokal öl på Malmö FF:s hemmarena Eleda Stadion. I ”Hörnan” belägen på den södra sidan av arenan serveras numera öl från Hyllie Bryggeri, Sibbarps Husbryggeri, South Plains Brewing och Rocket Brewing utöver det ordinarie dryckesutbudet från Spendrups.

Pripps gamla bryggeri blir idrottscentrum
Pripps tidigare bryggerilokaler i Ulvsunda får nytt liv som ett centrum för idrott och kultur. Gjutmästaren 6, med sina 100 000 kvadratmeter fördelade på flera byggnader, utvecklas etappvis sedan början av året och planeras öppna om två år. Sedan 2022 har Television Brewing funnits sig i de gamla bryggerilokalerna, vilket knyter an till platsens historiska arv. 

Regeringen tar nya steg mot sänkt ölskatt
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss för att sänka alkoholskatten på öl från bryggerier vars årsproduktion uppgår till som mest 3 miljoner liter öl. En lagrådsremiss är ett viktigt steg där förslaget granskas av Lagrådet innan det kan bli lag. ”Med det här förslaget tar vi ytterligare ett steg mot ett friare och företagarvänligare Sverige”, säger finansminister Elisabeth Svantesson.

Spendrups nekas använda Gotlands kommunvapen
Spendrups-ägda Gotlands bryggeri har ansökt om att använda Gotlands kommunvapen på sina produkter, men Region Gotland har avslagit ansökan. De hänvisar till att bilden – en vädur mot en röd bakgrund – är skyddad och inte ska användas i kommersiella sammanhang. Bryggeriet har nu beslutat att istället använda Gotlands länsvapen, som är snarlikt kommunvapnet, fast med blå bakgrund.

Svenskar skippar hellre bärsen än kaffet
En ny undersökning från Löfbergs visar att svenskar hellre slutar dricka öl än kaffe. Av 3019 tillfrågade kaffedrickare uppgav 57 procent att de skulle ha svårt att sluta dricka kaffe, medan 20 procent säger detsamma om öl. Att undersökningsföretaget bara ställt frågan till kaffedrickare kan förklara resultatet.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.