Bildspel
Satsningen är ny. Men ägarna har gott om erfarenhet. Nyköping Brewing Company satsar rejält på både öl och mat och hoppas förstås på framgång.
Det är trion Sasse Sepehrazar, Patrick Holmqvist och Jonas Kandefelt som står bakom det hela.
– Öl och mat mixade oss samman och vi bestämde oss för att satsa. Vi ville ha en stor lokal centralt och inte vara i ett industriområde, säger Jonas Kandefelt.
Han har tidigare bland annat varit vd på Nils Oscar och vid sin sida har han två personer som är riktiga experter inom varsitt område. Sasse Sepehrazar har varit inblandad i flera lyckade restaurangsatsningar tidigare och Patrick Holmqvist har bryggt öl på Nils Oscar i över 20 år.
Nu har de fått utforma en lokal som ska vara välkomnande och lättillgänglig. Det går att sitta och äta bara någon meter från jästankarna, men där finns också ett annat rum med soffor som påminner mer om en lounge. Dessutom finns det boulebanor utanför och även där har man alkoholtillstånd.
– Här kan vi göra allt vi vill när det gäller öl. Jag vill även bygga en huskultur för vildjäst öl, säger Holmqvist.
Till en början har man bryggt sina öl på Wermlands Brygghus, men vilken dag som helst inleds produktionen i det egna bryggeriet. Där finns ett bryggverk på 1000 liter, tre tankar på 2000 liter och åtta tankar på 1000 liter vardera. De flesta av ölen som bryggs ska även säljas i den egna puben, men tanken är att nå ut till andra krogar och även Systembolaget.
24 kranar blir det i baren, varav 20 ska innehålla öl.
– Det kommer nog finnas två lageröl och fyra till fem olika india pale ales på kranarna, i övrigt kommer vi att variera, säger Holmqvist.
Förhoppningen är att locka Nyköpingsborna, och även andra till att komma på besök. Vid premiären för en dryg vecka sedan fick man en känsla för att intresset kommer att vara stort.
– För mig är öl folkligt och så vill vi ha det här. Vi är riktigt nöjda med det här stället, det har blivit allt vi hade kunnat hoppas på, säger Sepehrazar.
Upp till 240 000 liter öl kan det bryggas per år, och även om man inte når dit direkt så kommer det att bryggas en hel del i början. Tankarna ska fyllas och sedan ska ölet vidare ut till kunder. Då handlar det inte bara om att nå de som är mest intresserade av öl.
– Vi hade en väldigt spridd målgrupp på premiären, det var barnfamiljer, ensamma människor med hund och till och med ett gäng ungdomar som satt och spelad Uno. Precis så ska det vara, säger Sepehrazar.