Bildspel
Efter några tuffa år ser Hå-Ge Viktorsson och Berith Karlsson ljust på framtiden i gen.
2016 blev ett rekordår för Närke Kulturbryggeri. Men resan dit har varit tuff de senaste åren.
– Det var nog på gränsen att vi kunde få bryggeriet att överleva, säger Hå-Ge Viktorsson.
Det som skakade om rejält var den familjetragedi som inträffade 2011. Hå-Ge:s son drabbades av hjärncancer och gick bort efter en tid.
En händelse som förstås påverkade mycket på det personliga planet.
– Det var ett år som var för jävligt, det tog väldigt hårt på mig, säger Hå-Ge Viktorsson.
Tiden efter dödsfallet blev också tuff för bryggeriet och det tog tid att hitta tillbaka. En ganska stor personalomsättning följde och det var kämpigt ekonomiskt för Närke Kulturbryggeri.
– Vi hade väldigt bra stöd av våra vänner i branschen under den här tiden, det är vi väldigt tacksamma för. Det var på gränsen att vi klarade oss, säger Berith Karlsson.
Rekordfart
Under 2016 har bryggeriet fått ordentlig fart igen och årets ölproduktion på cirka 100 000 liter är den största hittills. De senaste åren har produktionen legat runt 60 000-65 000 liter per år.
– Man måste säga att det har blivit en nystart för oss. Nu känns det riktigt bra, säger Karlsson.
En del av framgången beror på att man börjat sälja öl på flaska. Det har öppnat nya möjligheter när det blivit tuffare att sälja fat till ölbarerna i storstäderna.
– Vi hade bara fatöl fram till för något år sedan. Vi köpte en buteljeringsmaskin från Nynäshamn för länge sedan men det är först nu mot slutet som vi använt den, säger Viktorsson.
Det är förstås svårt att prata med Berith och Hå-Ge utan att halka in på en viss öl. Ölen som frälste en hel värld. 2004 bryggdes Närke Stormaktsporter för första gången och när den lades på bourbonfat blev den Kaggen Stormaktsporter. Den ölen var länge rankad som världens bästa öl på ölsajten ratebeer, och ölnördar över hela jorden ville smaka.
– Vi fattade ingenting, det blev en enorm hajp. Vi var nog först i Sverige med att lägga öl på ekfat, säger Hå-Ge Viktorsson.
Ingen Ferrari
Braksuccén med Kaggen gjorde också att många ville komma med goda råd. Och kanske vara med och tjäna pengar.
– Det fanns företagsmänniskor som tyckte att vi var idioter som inte byggde en stor fabrik när vi hade ett varumärke som blivit världskänt. Men vi har inget intresse av att tjäna en massa pengar, vi vill göra god öl och ha så att vi klara oss, säger Hå-Ge och fortsätter med ett skratt:
– Jag behöver ingen Ferrari, jag har inte ens körkort.
400 liter gjordes det av Kaggen varje år i början. På senare år har det blivit olika varianter på ölen och det är inte omöjligt att det kommer nya varianter.
– Det kanske kan hända, säger Berith Karlsson.
Efter några tuffa år pekar det mesta åt rätt håll för Närke Kulturbryggeri. De båda eldsjälarna ser ljust på framtiden och trivs med sitt yrke efter ganska många år i branschen.
– Vi får jobba med att producera något som de allra flesta gillar. Det är ganska trevligt, säger Berith Karlsson.