Samarbetet mellan Oceanbryggeriet och konstnären Kent Larsson fortsätter. I dag släpps det tredje ölet i en serie där Larsson står bakom etiketten.
Beernews berättade i fjol om det förra samarbetet, när Thomas Bingebo och de andra på Ocenabryggeriet tog sig an ölstilen double-double. Nu handlar det om en barley wine som bryggts i den serie med mer alkoholstarka öl.
Den här gången är det Kent Larsson konstverk ”Göteborgs Natthamn” som pryder omslaget på ölet Ocean Wee Heavy, ett öl på 7,4 procent..
– Den här är det alkoholsvagaste av ölen vi gjort i serien som är tänkt att vara öl som är gamla ölstilar som sticker ut från vad vi annars gör, säger Bingebo.
2400 flaskor finns det att köpa på Systembolaget och det är inte bara de ölintresserade som är nyfikna på nyheten. En hel del personer vill också köpa flaskorna för etikettens skull, även om de också vill ha ölet.
– Kent är en stor konstnär och många gillar det han gör. Och det är billigare att köpa en flaska än att köpa hela konstverket, konstaterar Bingebo.
”Göteborgs Natthamn” visades upp på en vernissage för cirka en månad sedan och är såld för en anselig summa pengar. Originalet är över 180 centimeter brett och till flaskan har motivet beskurit för att passa in.
Faktiskt är det så att även det fjärde ölet i serien precis har bryggts. Det blir en så kallad butt stout, en stark stout med brittisk humle. Även då blir det ett konstverk av Kent Larsson på etiketten.
– Om allt går som vi vill kan den släppas på Systembolaget i början av nästa år, säger Bingebo.
Kent Larsson har också medverkat med etiketter till två av Oceanbryggeriets andra öl, utanför den här serien.