Oppigårds är Sveriges största hantverksbryggeri, men man nöjer sig inte med det. Flera stora satsningar görs under året och nu vill man vara med och konkurrera om de många svenska lagerdrickarna.
Björn Falkeström grundade bryggeriet för 15 år sedan och under ett flertal år har man varit det svenska hantverksbryggeri som har störst ölproduktion. Men man slår sig inte till ro med det utan projekten är fler än någonsin tidigare.
– Det känns som att det behöver fler och fler projekt för att man ska tycka att det är riktigt roligt, säger Falkeström.
För ett drygt år sedan stod Oppigårds nya brygghus klart och där finns ett bryggverk på 8000 liter och bland annat åtta tankar på 24 000 liter vardera. De tankarna har nu kompletterats med ytterligare sju i samma storlek.
– Vi beställde dom när vi började satsa mer på lagerproduktion och var lite osäkra på hur länge de skulle behöva ligga på tank. Nu har vi en enorm kapacitet, säger Falkeström.
Han räknar inte med att man ska kunna brygga öl så att man når sin maxkapacitet än på länge, men ser andra möjligheter med den stora uppgraderingen.
– Det kan bli lättare med semestrar i sommar till exempel. Vi satsar alltmer på lageröl och de ska ligga på tank i sex veckor. Nu kan vi gasa på i april och maj och sedan ta det lite lugnare med bryggningarna i sommar när de anställda vill ha semester.
Satsningen på lageröl, i första hand det nya ölet Grim Lager, är tänkt att i alla fall till viss del utmana de stora lagerproducenterna.
– Grim är ett fantastiskt öl. Vi vet att det är tufft att konkurrera med lageröl på Systembolaget, men det vore bra för svensk craft beer om vi kan konkurrera även med god lageröl. Jag dricker själv gärna sådan öl, säger Falkeström.
Beernews berättade i förra veckan om det nya samarbetsölet med Närkes Kulturbryggeri och om att det ska släppas ett jubileumsöl till sommaren. Det ölet blir det första som kommer på burk från Oppigårds.
– Det ska komma på Systembolaget i juni, så då måste burklinan vara på plats.
Även det surölsprojekt som Oppigårds har påbörjat är i gång. Ett fat med öl står på lagring och samtidigt byggs ett helt nytt hus där surölen ska få växa fram. Om allt går enligt planerna kan de första ölen från det projektet finnas på marknaden under sensommaren eller i höst.
Dessutom ska det under våren installeras ett nytt filter, som ska effektivisera produktion ännu mer. Det är ett likadant filter som tidigare har installerats hos Coppersmith och West Coast.
Mitt i alla nya projekt fortsätter också de befintliga ölen att sälja bra. Starten på det här året är minst sagt imponerande när det gäller försäljning på Systembolaget.
– Under februari ökade vi med 25 procent jämfört med i fjol. Det känns som att vi kommer att kunna öka ganska rejält i år, säger Björn Falkeström.
New Sweden, en india pale ale, är ett av de öl som ökat allra mest i försäljning. Men Oppigårds har gott om storsäljare och brygger bland annat hela fem av de tio mest säljande hantverksölen på Systembolaget.