Det blev nytt besöksrekord i år igen för Stockholm Beer&Whisky Festival. Nästan 39 000 besökare blev det på sex festivaldagar.
– Vi lyckades att sprida ut besökarna på de olika dagarna, det blev precis som vi ville, säger festivalgeneralen Marianne Wallberg.
Stockholm Beer &Whisky Festival är Sveriges största. Massor av besökare har också inneburit trängsel, inte minst på lördagarna.
Till årets jubileumsupplaga, den 25:e i ordningen, jobbade arrangörerna en hel del med att sprida ut besökarna jämnare på festivalens alla sex dagar.
– Vi har inte annonserat på lördagar och det var också dyrare att komma in på lördagar. Vi har försökt styra det, säger Wallberg.
Satsningen gav resultat. Mer folk på framför allt torsdagar och mindre på lördagar gav ändå totalt ett nytt besöksrekord. Någonstans mellan 38500 och 39 000 personer landande man.
– Vi vill inte bara ha så många besökare som möjligt. Vi vill ha rätt besökare och det måste bli trevliga möten mellan utställarna och gästerna.
Förutom jobbet med att sprida ut besökarna över de olika dagarna, var också festivalen uppbyggd för att undvika trängsel i möjligaste mån. Gångarna mellan montrarna var bredare och den lilla lokalen för små svenska bryggerier var denna gång garderob. I stället var alla utställare placerade i de två stora mässlokalerna.
En annan satsning som Wallberg är stolt över är de olika montrarna för mindre bryggerier. Mässan hade en egen nybryggarmonter och såväl Bishops Arms som Drycks serverade öl från små bryggerier. Sammanlagt fanns över 50 små bryggerier representerade på det sättet.
– I nybryggarmontern har vi köpt ölen och vi har personal som serverar ölen. Sedan får dom vara med och servera om dom vill, säger Wallberg.
På frågan om festivalen var den bästa någonsin, kommer svaret snabbt.
– Ja, men det säger vi ju varje år. Vi är väldigt nöjda, och det behövdes inte ett enda polisingripande. Någon enstaka person fick ledas ut, men det var allt.