Det blev ett riktigt rekord för ölförsäljningen hos Systembolaget under 2018. För första gången såldes det mer än 250 miljoner liter öl.
Ni som hänger med här på Beernews kunde läsa för en tid sedan att ölförsäljningen var på väg mot ett nytt rekord på Systembolaget. Försäljningen har ökat successivt under ganska lång tid och under 2018 tog siffrorna ett rejält skutt uppåt.
Till slut landade ölförsäljningen på 256 842 miljoner liter öl, en ökning med 6,1 procent jämfört med 2017.
Vädrets makt är stor och det märktes på att 2018 års siffror var lägre än 2017 under september, när vädret var betydligt sämre.
– Om jag ska gissa så tror jag ölförsäljningen kommer att gå ner under 2019 om vi inte får samma extremt varma sommar igen. Däremot tror jag att ölintresset kommer att fortsätta öka på lång sikt.
Den allra största delen som såldes var svenskt öl. Drygt 202 miljoner liter av ölen som som gick ut på marknaden var producerad i Sverige.
– Vi märker också att allt fler väljer burk i stället för flaska och att allt fler bryggerier väljer burk. Vi ser en stor ökning av burkar även bland de mest sålda lagerölen. Det är bra ur klimatsynpunkt och vi efterfrågar också fler öl på burk, säger Kuylenstierna.
Totalt sålde Systembolaget nästan 505 miljoner liter dryck till ett värde av 38,6 miljarder kronor under förra året.
Så här har ölförsäljningen på Systembolaget sett ut de senaste åren:
2008: 212,4 miljoner liter
2009: 227,0 miljoner liter
2010: 225,8 miljoner liter
2012: 227,6 miljoner liter
2013: 231,4 miljoner liter
2014: 234,1 miljoner liter
2015: 234,4 miljoner liter
2016: 240,0 miljoner liter
2017: 242,0 miljoner liter
2018: 256,9 miljoner liter