Distributören Tomp förlorade nyligen Oppigårds som kund, men nu har ett annat av Sveriges största hantverksbryggerier anslutit sig i stället.
Tomp blir exklusiv distributör för Poppels inom hotell- och restaurangnäringen. Mats Wahlström, vd på Poppels, förklarar varför:
– Vi tror att våra kunder kommer uppleva ett enklare och tydligare upplägg, med större utbud och stabil leveranskedja. Vi tror också att efterfrågan på produkterna kommer att öka, i takt med en ökad exponering och tillgänglighet på pubar, barer och restauranger. Sammantaget kommer det bli ännu enklare för både befintliga och nya Poppelskunder.
– Tomp har ett mycket omfattande kundnät över hela Sverige som de jobbar med, både större kedjor och mindre krogar. Det är en portfölj som är väldigt bred. Vi hamnar i ett sammanhang med vin och whisky och det blir mycket enklare för kunder över hela Sverige att köpa Poppels. Det blir också enklare och säkrare att distribuera när kunderna kan köpa så mycket som möjligt från samma ställe.
David Ask, vd på Tomp, är förstås också nöjd med avtalet.
– Med Poppels starka varumärke och högoktaniga kvalitet, kompletterar vi nu Tomps erbjudande med ett super-brand inom svensk hantverksöl. Det känns fantastiskt spännande och vi vill nu inget hellre än att åka ut till våra kära kunder och presentera våra nya vänner, säger han.
Tomp och Poppels diskuterar just nu hur samarbetet ska se ut vad gäller lanseringar och event. Och hur det blir på mässor och om Poppels kommer att finnas i Tomps monter i framtiden kan Mats inte svara på just nu.
– Vi håller på att etablera samarbetet och vilka områden det ska bli. Mässor är inte klart.
Johan Lolk på Poppels som idag redan jobbar mycket med de här frågorna får en ny titel.
– Han blir vår key account manager mot Tomp och ska jobba tillsammans med dem. Sen jobbar han med folkölsförsäljningen också och ska fortsätta utveckla den.