Det började med en gemensam produktionsanläggning. Nu går Beerium och Lilla Edet Bryggeri vidare och skapar ett gemensamt varumärke också.
I höstas bryggdes det första ölet i Götaälvdalens Brygghus, Beerium och Lilla Edets produktionsanläggning i Lödese, som ligger en bit söder om orten Lilla Edet.
Sen dess har det rullat på och både Lilla Edet och nu tar de två bryggerierna nästa steg och skapar ett nytt varumärke tillsammans. Lödöse Bryggeri heter det.
– Vi ska släppa ett par starköl på Systembolaget varje och år och ett sen ett par folköl, säger Anette Pålsson på Lilla Edet.
Den nya produktionsanläggningen klarar 300000 liter per år, en bra bit över de båda bryggeriernas sammanlagda årsproduktion, så det här är ett sätt att bättre utnyttja kapaciteten. Tidigare har man även kollat på möjligheten att legobrygga, men just nu händer inget på den fronten.
– Vi kör fortfarande in produktionen och behöver inte få in lego, men om är intresserad så är det bara att höra av sig.
Lödöse Bryggeri ska vara lite av en experimentverkstad för bryggerierna, utan någon direkt inriktning på stil. Först ut är lagern Lödösehus, som kommer i juli. Sen är det dags för en lättare stout i augusti.
– Det blir rena collabs och erfarenhetsutbyte mellan oss, säger Anette.
Lilla Edet har redan två varumärken, förutom Lilla Edet Bryggeri har man även Grästorps Bryggeri – sen har Beerium sitt, men Anette tror inte att det är så stor risk för att man konkurrerar med sig själv.
Lödöse Bryggeri kommer i stället att nischa in sig på ortens historia. Lödöse räknas som Göteborgs föregångare och kunde nås från havet utan att hindras utan fall eller slussar. F
– Vår lager Lödöse Hus är döpt efter det första kastellet och stouten heter Liuthusium, som var det latinska namnet på Lödöse, säger Anette och snubblar lite på det latinska namnet.
Kunde ni inte valt ett lättare namn?
– Jag har det inte framför mig, jag har bara skapat etiketten, ska träna på uttalet, svarar hon och skrattar.