O/O följer planen även i coronatider

Bildspel

Bild 3 av 4

Olof och Olle Andersson är nöjda med 2020, men har planer på att växa även nästa år.

Turbulent men också framgångsrikt. O/O Brewing växer enligt plan även i coronatider. Vi hälsade på för en intervju.

Det är ganska precis tre år sedan som det första ölet bryggdes i lokalerna i Backa i Göteborg. Olof och Olle Anderssons dröm om ett eget bryggeri blev då verklighet, efter att under några år bryggt sina öl hos Stigbergets.

Sedan dess har utvecklingen varit bra och det har faktiskt fortsatt så även när coronaviruset skapat problem.

– Det har varit turbulent. Men vi hade planer på att satsa mer på Systembolaget och när viruset bröt ut på riktigt slog vi om och satte större fokus på Systembolaget, säger Olof Andersson.

I början av året låg runt 30 procent av bryggeriets total försäljning på Systembolaget, nu är den siffran uppe i 70 och nästan 80 procent.

Precis som för många andra har fatförsäljningen och exporten blivit lidande under året, även om framför allt exporten har kommit tillbaka.

– Vi har paketerat ölen på ett helt annat sätt. Det har blivit mycket mer på burk och mycket mindre på fat, säger Olle Andersson.

Även krogförsäljningen var på rätt väg med start i sensomras, men under de sista veckorna har den intäktsmöjligheten försvunnit på nytt.

Ett problem som coronaviruset fört med sig är det nästan omöjliga med att ha visioner för framtiden.

– Det tuffaste i våras var osäkerheten som fanns, och det gick bara att se några veckor framåt, säger Olof Andersson och Olle säger att det har fortsatt så.

– Det är svårt för oss att planera, man ska ha flax om det ska bli rätt. Vi har olika scenarier för 2021 och har pratat om vad som kan hända, så vi försöker vara förberedda.

Trots ett på många sätt utmanande år kommer produktionen att öka rejält även detta år. Fjolårets 250 000 liter blir i år mellan 300 000 och 350 000 liter. Troligen då närmare 350 000.

– Det är otroligt egentligen att vi kan öka under ett sådant här år, säger Olof Andersson.

Erika Brockberg, Olle Andersson och Patrik Howe har fullt upp under dagarna på bryggeriet.

 

De ser också en potential inför framtiden, inte minst med tanke på hur hantverksölen fortsätter att locka till sig nya kunder.

– Det är kul att se hur efterfrågan på hantverksöl växer hela tiden, det är vi väldigt glada över, säger Olof och får medhåll av Olle.

– Det är fortfarande en omogen marknad och det är i sin linda. Intresset växer hela tiden och de som hittar till hantverksölen blir ganska trogna.

Under året har man också haft möjlighet att nyanställa. Ägarduon inledde med att anställa Erika Brockberg som bryggare för något år sedan och nu har även Tina Umer, Andreas Oinas och Patrik Howe blivit en del av O/O-gänget. Umer jobbar med sociala media och marknadsföring, Oinas jobbar med lite av varje, medan Howe jobbar med paketering och logistik samt även hjälper till en del med bryggningen.

Vid varje besök på bryggeriet känns det som att det blir fler träfat i lokalen. Fatlagringen växer hela tiden och det första ölet, Etrof under varumärket Zymologic, har kommit på marknaden.

– Det blir suröl också, de kommer så småningom, säger Olle.

Även under nästa år är planen att växa, och två nya jästankar på vardera 6000 liter är på väg in. Det ger möjlighet att utöka produktionen.

– Bryggverket är egentligen underutnyttjat i dag. Vi brygger i snitt fyra batcher per vecka och det klarar vi av på två dagar, säger Olle.

De har respekt för vad som kan hända under 2021 med pandemin, men har ändå förhoppningar om att växa även under sitt fjärde år.

– Vi har en ambition att brygga mer öl nästa år. Vi hoppas på att nå runt en halv miljon liter, säger Olle.