Folkölen blir alltmer populär och det skapar också nya sätt att paketera den. Nu lanserar O/O Brewing sina femliters partykeg med folköl och premiären sker på torsdag.
Att sälja folköl från det egna bryggeriet har blivit ett bra sätt att tjäna lite extra pengar i pandemitider och nu tar O/O Brewing ett nytt grepp för att skapa intresse. Man lanserar nämligen partykegs på fem liter.
– Jag har tänkt på det här länge. Det blir ett komplement till den vanliga försäljningen och vi vill testa det, säger Olle Andersson på bryggeriet.
Premiärölet i den nya typen av förpackningen är Citra Golden Ale, ett välsmakande folköl som lär bli uppskattat av kunderna.
– Vi vill hitta nya sätt att sälja folköl direkt från bryggeriet nu när vi har den möjligheten, säger Olof Andersson.
De båda menar att fem liter känns som en bra mängd och att det då också blir ett fat som får plats i kylen hemma hos konsumenterna. Intresset för folköl, och för att handla öl direkt fgrån bryggerierna, har ökat snabbt och även hos O/O har man en annan syn på folkölen i dag.
– För några år sedan var jag ganska tveksam till att satsa på folköl, då tänkte jag lite tvärtom mot vad jag gör idag. Nu börjar vi med detta på bryggeriet och blir det populärt så kanske vi tittar på att även sälja det i butiker, säger Olle Andersson.
Till att börja med kommer man att ta emot förbeställningar på faten via sin hemsida. Detta för att man inte ska stå och fylla fat som inte blir sålda. Ölen bör nämligen drickas upp inom en rimlig tid efter att fatet fyllts.
Själva fatet kan återvinnas som metall och lämnas på återvinningsstationer. Även Stigbergets är på gång med den här typen av fat som ett alternativ vid deras folkölsförsäljning.