Oberoende viktigt för Gotlands Bryggeri

Bildspel

Bild 3 av 3

Johan Spendrup provsmakar den egna brygden.


 

Med Spendrups i ryggen är det lätt att Gotlands Bryggeri nog ofta ses som en del av det med svenska mått stora bryggeriet. Men VD Johan Spendrup vill snarare understryka bolagets oberoende.

– Vi är ett helt självständigt dotterbolag med egen styrelse och ledningsgrupp. Det innebär att vi bär vår affär helt självständigt. Tidigare var bryggeriet en del av Spendrups och när vi tog över var det inte så välskött affärsmässigt även om man gjorde bra öl, säger Johan Spendrup.
– Det var en utmaning och bryggeriet gjorde stora förluster. Vi satsade på ölupplevelsen och lyckades vända trenden. Andra året gjorde vi svarta siffror.
Gotlands Bryggeri ligger i dag centralt inför ringmuren i Visby och i alltför trånga lokaler. Beernews har tidigare skrivit om hur de planerar ett stort bryggeri på annan plats. Första spadtaget är planerat i höst.
– Vi ville bygga för en kapacitet på fem miljoner liter öl per år, men jag är osäker på om vi kan klara det nu med tanke på vattentillgången, säger Johan Spendrup.

– Det är en prekär vattensituation just nu, vi blev tvungna att anpassa det nya bryggeriet till det.

Johan har ändå hopp om att läget ska bli bättre framöver. Från och med 2019 tror han att vattentillgången i stort sett ska vara löst.
Beslutet om bygget tas inom kort, även om det finns ett inriktiningsbeslut sedan tidigare. Totalt kommer investeringen hamna runt 100 miljoner kronor.
Det gamla bryggeriet och dess bryggeripub kommer att finnas kvar. Där brygger man idag 500000 liter per år, medan resterande 1,5 miljoner liter bryggs i Grängesberg.
– Idag åker jag och bryggmästare Johannes Obermeier som skottspolar mellan bryggerierna. Vi vill att det ska smaka likadant oberoende av bryggeri och vi tillsätter bland annat kalk i vattnet i Grängesberg för att det ska smaka likadant.
Det är Johan som tillsammans med Johannes Obermeier och den tredje bryggmästaren, Joakim Eneqvist tar fram nya öl.

– När vi tar fram en öl tänker vi alltid på hur den ska kunna passa till en maträtt, säger Johannes.

– Om öl ska få en bättre ställning i förhållande till vin så måste det finnas ett tillräckligt stort urval. Jag har alltid känt att öl behöver en renässans lägger Johan till.
Gotlands Bryggeri tar fram dryga dussinet nya öl varje år, av vilka ett par, oftast tillfälliga, lanseras stort. Resten är prov- och säsongsöl.
– Vi gör det vi tycker är intressant, vi vill förmedla vad vi tycker är spännande, säger Johan.
Många av ölen kommer bara på de lokala pubarna samt några i Stockholm, Göteborg och Malmö.
En tredjedel av bryggeriets produktion går annars till systembolaget, tio procent till dagligvaruhandeln, lite exporteras och resten säljs till pubar och restauranger.
– Dagligvaruhandeln ökar kraftigt just nu. Det är fler och fler som vill dricka lågalkoholöl och alkoholfri öl. Och varför skulle den vara sämre än nån annan, jag kör MC och jag vill gärna kunna dricka något annat än vatten då, säger Johan.
– Vår Easy Rider var den första alkoholfria IPAn och vi säljer drygt 30000-35000 liter alkoholfritt varje år.