Odd Island lanserar eget burkvin

Hösten är tänkt att bli något av en nystart för Lindomebryggeriet Odd Island Brewing Co som stramar åt ölutbudet, samtidigt som man breddar det totala sortimentet med ett egenjäst vin på burk. 

Redan för ett par år sedan hade Odd Island Brewing Co planer på att släppa ett eget mousserande vin på burk, något som EU-lagar då satte stopp för. Nu ser regelverket för mousserande vin annorlunda ut och bryggeriets första vinburkar har blivit verklighet. Must av druvorna Macabeo, Chardonnay och Xarel-lo har köpts in, och valts ut av bryggeriets Daniel Forsman, tillsammans med ett spanskt vineri. Mustkompositionen har sedan fått jäsa med champagnejäst i bryggeriet. 

– Satsningen är för att kunna erbjuda konsumenten en rolig, bra och kompletterande dryck till ölet. Jag hoppas att detta når ut till alla typer av konsumenter. Det är ju ingen champagne, cava eller liknande, och ska inte jämföras med dem på flaska. Bubbel på burk kan tyckas något kontroversiellt men ett kylt bubbel är ett kylt bubbel. Förhoppningen är att med detta kunna växa och få oss in lite grann på vinmarknaden, säger Peter Iwers, en av bryggeriets grundare. 

Och att vinet skulle komma just på burk har hela tiden varit en självklarhet. 

– Vi vurmar ju för det cirkulära tänket. Bubbel på burk är dessutom enklare att ta med sig på stranden, picknicken eller liknande än vad en flaska är. Vi paketerar på burkar om 37,5 centiliter, vilket alltså är en halvflaska, något som jag tror att vi är bland de första med på Systembolaget, säger Peter Iwers. 

Till våren är planen att också lansera ett rosévin, och blir det lyckat utvecklar man gärna satsningen ytterligare. På ölsidan kommer man att till hösten däremot att strama upp och tydliggöra sitt core-utbud. 

– Det var så det var tänkt från början. Pandemin gjorde att många började gå på nyhet efter nyhet, och vi har lite gjort detsamma. Nu satsar vi på att hålla våra och kundernas favoriter flytande och förhoppningsvis kunna vinna någon offert snart igen för att nå ut på fler än de tio butiker som vi har tilldelade. Men givetvis dyker det också upp några nyheter, nu närmast vår nya stout Empress, säger Peter Iwers. 

Bryggeriets mousserande vin heter ”Brutal bubbles” och finns på några bolagshyllor i Göteborg och är annars beställningsbart. 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.