Det har varit tufft länge. Men nu tror experten att det väntar avgörande månader för en bryggeribransch i gungning.
Sedan mars har coronaviruset skapat stor oreda runt om i världen, och bryggeribranschen tillhör de mer utsatta när det gäller företagande. Inte minst gäller det i USA, där många bryggerier tvingats att ha taproomen helt stängda, eller bara tillåta gäster utomhus.
Amit Sharma på Radobank jobbar med inriktning på mat- och dryckesföretag. Hans analys är gjort för den amerikanska marknaden, men mycket gäller säkert för de allra flesta marknader.
– Om ditt företag har kämpat redan, minskat sina kostnader och knappt överlevt, kommer tre till månader med restriktioner att ta dig över gränsen för vad du klarar, säger han till sajten Good Beer Hunting.
I Sverige råder en annan situation med öppna men reglerade barer och restauranger, men också med ett Systembolaget som säljer rekordmycket öl. Men även här väntar säkert tuffare månader efter nyår, då försäljningen brukar gå ner.
Sharma tror att en ökad försäljning fram till jul kommer att hjälpa bryggerier i USA, men efter helgerna väntar flera tuffa månader.
I dagsläget ser det också ut som den sänkta ölskatten, som funnits i USA i två år, försvinner vid nyår, även om man fortfarande väntar på ett definitivt besked där. Det lär heller inte underlätta för bryggerierna i USA, och nu går flera delstater in i ett läge med hårdare restriktioner för pubar och taprooms.