Öl populärt på mässa som inte var ölmässa

Bildspel

Bild 1 av 7

Michéle och Håkan Nilsson hade gott om nyfikna gäster under hela lördagen.

Öl på mässa behöver inte betyda ölmässa. Det visade sig i helgen när bryggerierna gjorde succé på matmässan Passion för Mat.

Den stora matfesten vid Åbymässan utanför Göteborg lockar varje år runt 10 000 besökare och även i år var intresset stort. Framför allt under lördagen var det trångt i gångarna, där folk var på jakt efter korv, ost, grönsaker, köksredskap och det mesta man kan tänka sig som har med mat och dryck att göra.
För de få bryggerier som fanns på plats blev det en riktigt lyckad helg. Dels sålde man bra, dels fick man chansen att träffa massor med mat- och dryckesintresserade människor som kanske inte kan öl speciellt bra men som var nyfikna.
– Det här är vårt klart bästa mässa försäljningsmässigt. Vi vill nå en ny publik och det här är väldigt trevligt, säger Peter Iwers på Odd Island.
För ”hårdrocksbryggeriet” är det viktigt att nå ut till en bred publik även om man också kommer att göra mindre batcher med öl som tilltalar de mer nördiga.
– Ser man det som musik är vårt bryggeri mer rock än smal heavy metal, säger Iwers.

Även Remmarlöv Gårdsbryggeri trivdes väldigt bra med helgen. De var på plats för andra året efter att ha fått ett tips från Bjärefågel.

– Vi tycker att den här mässan passar bra för den öl som vi gör. Det är många här som gillar vin och delikatesser och jag tror de gillar vår öl också, säger Håkan Nilsson.
Han konstaterar att det är färre på denna mässa som köper öl för att checka in på Untappd och sedan rusa vidare, och hustrun Michéle håller med.
– Det blir ett helt annat möte här och mer samtal trots att det har varit mycket folk, säger hon.
Remmarlöv sålde runt 800 smakprov bara under lördagen och det innebär förstås en bra inkomst men framför allt väldigt många personer som fått upp ögonen för bryggeriet.
– Hela upplägget med mathantverk passar oss bra som gårdsbryggeri. Vi kommer att vara med på ett antal vin- och delimässor under året för att se hur det går, säger Håkan Nilsson.
Framför allt under lördagen var det köer hos alla deltagande bryggerier och för många var detta den första kontakten med de här bryggarna. Och att ha möjigheten att träffa 10 000 personer på tre dagar var det ingen som protesterade emot.