2014 mötte Ulf Stenerhag ett traffickingoffer i Shanghai och tog så illa vid sig av hennes situation att han bestämde sig för att göra nåt.
Han visste inte riktigt hur, men med ett bra ölnamn hade han kommit en bit på vägen …
I dag bryggs Not for Sale Ale i ett antal länder och allt överskott går till välgörenhet. Framför allt då till den internationella organisationen Not for Sale, som jobbar mot trafficking. Snart finns ölen dessutom på Systembolaget.
Ulf Stenerhag berättar om hur allt startade:
– När jag kom hem från Shanghai kände jag att jag ville göra något, så kontaktade jag journalister och andra men det var ingen som nappade.
Ulf kom då på att han träffat en person vid namn David Batstone på en konferens tidigare. David driver välgörenhetsorganisationen Not For Sale, men med ett lite annorlunda tillvägagångssätt.
– De tigger inte pengar utan startar bolag som ger pengar i stället.
Något som kändes logiskt för Ulf, som är företagare och vd för multinationella Thurne Teknik.
– Jag kontaktade honom och sa att jag var intresserad av att hjälpa till. Det slutade med att jag bjöd in honom till mitt företag för att hålla föredrag, säger Ulf.
David Batstone kom, talade och lämnade Ulf med en utmaning: ”Det här gör vi, vad gör ni?”.
– Det var jag inte riktigt beredd på, jag tänkte ju att jag hade gjort mitt när jag bjöd in honom.
– Jag bjöd honom i alla fall på lunch och den slutade med att jag föreslog att jag skulle göra en öl som hette Not for Sale Ale och låta vinsten gå till kampen mot trafficking. Han svarade, ”vad bra!”. Sen åkte han hem…
Ulfs levererar utrustning för processindustrin och arbetar en hel del med kunder i ölbranschen. Han hade redan tidigare haft tankar på att göra ett eget öl – mest för att lära sig lite om det kunderna jobbade med. Så idén att göra ett välgörenhetsöl låg nära till hands.
Men med David Batstone tillbaka i USA stod Ulf själv kvar med bara lösa idéer om hur man gör ett öl.
– Jag beslutade mig i alla fall för att ta fram 400 flaskor till en awareness-kampanj för att få lite medialt intresse och tog därför kontakt med Monks i Stockholm och fick dem att hjälpa till med recept och bryggning.
Ölet blev bra och awareness blev det i allra högsta grad.
– Kungen och drottningen blev vår första kunder och ölen serverades på ett forum för 200 ledande företagsledare, där även Batstone bjudits in som talare.
Efter att ölen serverats kom många av företagsledarna kom fram till Ulf och ville ha ölen till sina egna verksamheter, hotell, affärer och annat. Sen började det skrivas om det och det spreds över världen. Folk började ringa Ulf från alla möjliga håll, Turkiet, Colombia …
– Det var helt bisarrt. Jag hade ju inte tänkt att göra nåt mer, men jag fick samtal minst varannan dag från folk som vill hjälpa till pro bono: reklambyråer, juristfirmor och andra …
– Jag var inte van vid ett sånt engagemang från folk och det var inspirerande. Jag kände att jag hade nåt bra på gång – nåt som folk tycker är bra och vill ha.
Ulf bestämde sig för att starta ett bolag för att göra Not For Sale Ale och idag ett par år senare bryggs ölen i Uganda, Holland, Sverige och USA. I Sverige är det Eskilstuna Ölkultur som gör den.
– Nu har vi en craft lager också: Not for Sale Ale Craft Lager, säger Ulf.
– Nån gång vinter/vår kommer lagern in på Systembolaget och senare under 2017 kommer alen att återvända dit efter en tids frånvaro.
Not For Sale Ale har ingen egen produktion, utan hittar samarbetspartner runt om i världen. I Holland kom man i kontakt med Brouwerij de Molen, tack vara Monks och Bavaria. Där tillverkas lagern nu.
I USA har man Half Moon Bay Brewery i San Francisco som samarbetspartner och man letar aktivt efter fler partner.
– Under en ölfestival i Uganda i november har jag ett möte med en japansk bryggare som är väldigt intresserad av att börja brygga vår öl.
Not For Sale Ale har för närvarande en produktion på ungefär 20000 flaskor om året, men kommer enligt Ulf Stenerhag att femdubbla produktionstakten under vintern och våren.
Ulf driver fortfarande Not For Sale Ale som en bisyssla, men har samtidigt blivit en ölentusiast och han gillar hantverkstrenden.
– Craft beer är en spännande näring. Småskalighet och kreativitet som vinner mot storindustrin över hela världen. Det är otroligt spännande.