Öl vinnare i bolagets försäljning

Systembolaget satsar på AI och klår både Ikea och Gekås i kundnöjdhet.

Ölförsäljningen ökade under tredje kvartalet 2024. Drycken fortsätter ta andelar från vin, enligt Systembolagets senaste delårsrapport. 

Systembolaget presenterade nyligen sin delårsrapport för juli till september 2024. Försäljningsvolymen ökade med två procent jämfört med samma period förra året och en tydlig trend framträder: ölet vinner mark på vinets bekostnad.

Öl står nu för en allt större andel av Systembolagets försäljning. Samtidigt påverkas bruttovinsten negativt av förskjutningen från vin till öl, eftersom öl har en lägre vinstmarginal än vin. Trots ökningen i volym minskade rörelseresultatet med 14 procent till 156 miljoner kronor.

Systembolaget rapporterar också att de bevakar utveckling i Finland, där finländarna efter en lagförändring kan köpa produkter med upp till åtta procent alkohol i livsmedelsbutikerna. Under juli sjönk försäljningen på Alko med 7,6 procent jämfört med föregående år. ”Systembolaget följer utvecklingen utifrån hur denna mer liberala alkoholpolitik påverkar samhället och individen”, skriver Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer i rapporten.

Utöver de finansiella siffrorna sticker Systembolagets arbete med digital utveckling ut. E-handeln har expanderats och fler butiker erbjuder nu möjligheten att beställa hela sortimentet online. Ledtiden för hemleveranser har dessutom kortats till två dagar i städer som Göteborg, Malmö och Uppsala. Systembolaget fortsätter också att utforska och testa hur de kan vägleda kunderna med hjälp av AI. Den senaste AI-funktionen är en fritextsökning i appen, där tanken är att användarna ska kunna fråga efter tips på ungefär samma sätt som man pratar med personalen i butiken. 

I rapporten lyfts också fram att Systembolaget har utnämnts till Sveriges starkaste varumärke enligt Evimetrix Swedish Brand Award. Utmärkelsen bygger på en sammanvägning av nöjd-kund-index och varumärkeskännedom. Systembolaget har under året klättrat från plats fem till etta på listan, tätt följt av Ikea och Gekås.

Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.