Ölreklam kan stoppa jättarnas samarbete

AB InBevs reklam om att konkurrenterna använder majs i ölen fortsätter att reta upp. Nu är ett samarbete mellan USA:s största ölföretag på väg att spricka.

Det var under Super Bowl som AB InBev lanserade en reklamfilm där man hånade flera konkurrenter för att de använder majs i sina öl.

Det skapade reaktioner både hos konkurrenter och hos majsodlare runt om i USA.

Nu kan annonserna också stoppa det samarbete som pågått mellan de största ölföretagen under ett års tid.
”Beer Growth Initiative” skapades för att jättarna tillsammans skulle jobba för att få till en ökad ölförsäljning. Men nästa möte, som ska hållas hos Constellation Brands i mars, tänker inte MillerCoors vara med.
– Så länge AB InBev pratar nedsättande om ingredienser som används i hela branschen är det slöseri med tid och pengar, säger MillerCoors vice kommunikationschef Adam Collins till sajten Brewbound.
Hos AB InBev finns inga planer på att avsluta den kampanj som nu startats.
– Vi ska fortsätta med vårt jobb med att leda ölindustrin till större transparens för konsumenterna, menar man.