Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024

BEERNEWS TRENDRAPPORT DEL 2: Minns du de stora ölhändelserna 2024? Om inte så kan du färska upp minnet med 20 artiklar från året då Beernews gjorde comeback.

 

I januari gick Carlsberg och Mikkeller ut med nyheten att Carlsberg förvärvat 20 procent av Mikkeller. Det innebar bland annat att produktionen delvis flyttades från De Proefbrouwerij till Carlsberg och att storbryggeriet distribuerar allt Mikkellers öl i Danmark.
• Mikkeller kommer att bryggas av Carlsberg

I februari blev det klart att Åhus Bryggeri har förvärvat aktier i Klackabackens Bryggeri. Med hjälp av flera synergieffekter är ambitionen att kunna stärka varumärkena för båda bryggerierna.
• Skånskt samarbete ska ge synergieffekter

 

Hönö Ölagille, den ideella hembryggarföreningen, dömdes i början av 2024 till att betala rättegångskostnader på 250 000 kronor efter en flera år lång konflikt med det lokala Hönöbryggeriet om användandet av ortsnamnet Hönö. Domstolen bedömde att det fanns en förväxlingsrisk och att registreringen av ordvarumärket Hönö Ölagille skulle hävas.
• Domen i ö(l)tvisten: Betala 250 000 kronor

Framtidsplaner och drömmar till trots, efter pandemin kom Brekeriet aldrig riktigt på fötter igen. Passionen att fortsätta satsa framåt falnade och i april kom nyheten ingen ville läsa – surölsbryggeriet Brekeriet var till salu.
• Efter tuffa år – Brekeriet är till salu

Det var i ett tillsynsärende våren 2022 som Konsumentverket hade synpunkter på flera av Poppels inlägg på sociala medier. Konsumentombudsmannen hotade med ett vite på en miljon kronor och ett förbud för fortsatt, liknande kommunikation. I april stod det klart att patent- och marknadsdomstolen halverade vitet och med stöd av Sveriges bryggerier beslöt Poppels att ta frågan vidare till Patent- och marknadsöverdomstolen, där den fortfarande ligger.
• Frågan om bildregeln upp i överdomstolen

Skanlog, en stor distributör till Systembolaget och många restauranger, drabbades i april av en ransomware-attack. Följden blev att vissa av Systembolagets hyllor gapade tomma, och det i sin tur ledde till att bryggerier och leverantörer förlorade miljontals kronor i förlorad försäljning.
• Cyberattack slår mot Systemets ölhylla
Miljontapp till följd av hackerattacken

För att fortsätta att utvecklas och växa slog sig This is How i Piteå och Bryggverket i Umeå samman i april. En satsning som de beskriver som ett naturligt steg och något som hade hänt också utan dagens utmaningar med att driva bryggeri.
• Norra Sveriges största bryggerier slås ihop

I maj klubbade Finlands riksdag igenom en lag som möjliggör försäljning av starkare öl, cider och vin i livsmedelsbutikerna. Tidigare har drycker med upp till 5,5 procent alkohol fått säljas – med den nya lagen höjdes gränsen till 8 procent, och det redan i juni.
• Klubbat – starkare öl i finska butiker 

I juni kallade regeringen till pressträff för att presentera sitt gårdsförsäljningsförslag. Det innebär bland annat att ett bryggeri får lov att sälja sina produkter till kunder som betalat för ett besök, förutsatt att bryggeriets årsproduktion som mest uppgår till 400 000 liter öl med en alkoholhalt under 10 volymprocent och 200 000 liter öl med en alkoholhalt över 10 procent. Målet var att förslaget skulle träda i kraft i början av 2025, något som Portugal i sista stund fördröjde.
• Gårdsförsäljning kan bli verklighet 2025
• Portugal bromsar gårdsförsäljningen

För ett par år sedan hade Stigbergets Bryggeri flera planer för sitt nya bryggeri på Ringön, men en pandemi och en föränderlig marknad satte allt på vänt. Efter många turer presenterade Stigbergets i juni sin senaste satsning – Ringu Brewing – ett nytt och helägt dotterbolag och varumärke med stort fokus på nya humleprodukter – annat än kottar och pellets. 
• Stigberget lanserar nytt lustfyllt märke

Efter nio år återtog Tyskland positionen som världens största humleproducent enligt det tyska humleodlarförbundet. Tidigare var det USA som innehade titeln – men förändringar på marknaden har skiftat balansen.
• Störst i världen på humle – igen

Lågprisöl är inget nytt fenomen – men hur billig är egentligen ölen? Om man räknar om literpriset på de billigaste starkölen i Systembolagets sortiment för 30 år sedan till dagens penningvärde visar det sig att literpriset för dagens lågprisöl är 42 procent lägre jämfört med på 1990-talet. Det kunde Beernews berätta i augusti.
• Lågprisöl 42% billigare än för 30 år sedan

Sveriges Oberoende Bryggerier har länge kämpat för en differentierad alkoholskatt på öl från småbryggerier. Nu har deras arbete gett resultat. Från och med den 1 juli 2025 sänks alkoholskatten för bryggerier som producerar som mest tre miljoner liter öl per år.
• Småbryggeriernas seger, ölskatten sänks

Nu får inga svenska bryggerier längre brygga oktoberöl, och knappt några andra bryggerier runt om i världen heller. EU har beslutat att flera benämningar av ölen ska skyddas som geografisk beteckning – och därmed endast får tillverkas i Münchentrakten. Därför uteblev också årets oktoberölssläpp i det lokala och småskaliga sortimentet.
• Inga fler svenska oktoberöl

Remmarlöv Gårdsbryggeri tog storslam vid SM i mathantverk, där det för första gången på flera år fanns tillräckligt med anmälda bidrag för att helsvenskt öl skulle kunna bilda en egen klass.
• Tre öl prisades på SM i mathantverk

Den amerikanska storhetstiden för öl i Sverige är slut – åtminstone om man ska tolka Systembolagets försäljningssiffror. De senaste sex åren har försäljningen minskat med drygt fyra miljoner liter, alltså 71 procent. Sämst av allt går det för lagerölen.
• Amerikanskt öl tappar stort i Sverige

Oberoende brittiska hantverksbryggerier inför en märkning för att skilja ut sig från bryggerier som köpts upp av storbolag. Över 200 bryggerier slutar nu använda begreppet craft beer och börjar istället märka sina flaskor, burkar och ölkranar med ”indie beer”.
• Brittiska bryggerier byter till ”indie beer”

Det blir en fortsättning på den klassiska festivalen Brewskival även nästa år. Med backning från kommunen, och privata sponsorer, blir Brewskival 2025 kulmen av ölveckor i Helsingborg, Malmö, Köpenhamn och Stockholm.
• Lokalt stöd bakom comebacken

Dubbla konkurser avslutade året. Ett omöjligt område med ett alldeles för litet gästunderlag – det var slutsatsen som ägarna drog efter att Tegellådan i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm fick stänga efter knappt nio månader. Betydligt längre klarade sig importören Wicked Wine som lagom till 20-årsjubileumet fick se sig besegrad av de stigande kostnaderna, där framförallt logistikkostnaderna ökade kraftigt under förra året.
Banbrytande importör i konkurs efter 20 år
• Tegellådan stänger – efter nio månader

Sajten RateBeer var under lång tid en av de mest tongivande aktörerna i ölvärlden. Den gav röst åt konsumenterna och blev snabbt en arena för ett ölcommunity som påverkade både konsumentbeteende och bryggeriers affärer. I slutet på december stod det klart att sajten stänger i februari 2025, efter 25 år i ölkulturens tjänst.
• Inflytelserik ölsajt går i graven efter 25 år

Vilka är trenderna inom svensk öl 2025? Vad tänker vi dricka, brygga och vaska? I Beernews Trendrapport 2025 tar vi tempen på öldrickare och bryggerier. Vi har frågat 750 konsumenter om deras köpvanor, preferenser och åsikter kring öl. Och så låter vi branschfolk och Beernews egna experter spana in i framtiden. | Du kan stötta Beernews arbete genom att bli patron eller företagssupporter

• TRENDRAPPORT DEL 1: Det tror ölbranschen om framtiden
• TRENDRAPPORT DEL 2: Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024
• TRENDRAPPORT DEL 3: Redaktionen reflekterar
• TRENDRAPPORT DEL 4: 4 spaningar inför 2025 
• TRENDRAPPORT DEL 5: Nomineringar årets öl m fl (kommer snart)
• TRENDRAPPORT DEL 6: Beernews läsarundersökning 2024 (kommer snart)