Efter kuppen och maktövertagandet bojkottar många i Myanmar de bryggerier som militären äger. Men konkurrenterna saknar resurser för att ta de marknadsandelar som finns lediga.
Det var 1 februari som militären tog över makten i Myanmar, landet som tidigare hette Burma. Men många invånare är missnöjda med den nya regimen och ett sätt att visa det är att bojkotta de öl som produceras av det bryggeri som ägs av militären.
Ägandet i Myanmar Brewery Limited delas med japanska Kirin, som också fått mycket kritik för sitt engagemang i landet.
Enligt uppgifter från flera håll hade det ovan nämnda bryggeriet cirka 70 procent av marknaden före maktövertagandet. Men nu tror man ha tappat mellan 70 och 80 procent av sin försäljning, vilket lett till att man gått miste om miljardintäkter.
Men de konkurrenter som finns har inte kunnat utnyttja den möjlighet som dök upp. Visserligen har konkurrenterna sålt mer öl än normalt, men problemet är att få fram tillräckligt med öl.
– De hade en stor marknadsandel så när folket bojkottade bryggeriet kunde vi helt enkelt inte möta efterfrågan. Trots det sålde vi en årsranson av öl på bara sex månader, säger en anonym källa från ett av ölföretagets Changs distributionsföretag.
Även Heineken och Carlsberg verkar på marknaden i Myanmar, men där har man också haft svårt att få fram den öl som efterfrågats.
Det har lett till brist på öl som folk kan tänka sig att köpa, och då stiger även priserna. Runt 20 procent mer kostar ölen i dag, och på sina håll är prisskillnaderna större än så.
Det annorlunda läget i landet gör att ölförsäljningen sjunker, invånarna är helt enkelt utan öl hellre än att köpa militärens öl. En del har också fått tag på öl via den illegala smuggling som görs, och även det skapar problem för återförsäljarna.