Pubkedjan O’Learys köper majoriteten av aktierna i konkurrenten Harrys. Nu är målet att bli Europaledande.
Det är nu klart att Stockholmsbaserade O’Learys köper 94 procent av aktierna i Harrys Pubar AB av nuvarande huvudägaren Christoffer Lundström.
Något pris för affären har inte offentliggjorts.
– Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark.
– Överenskommelsen med O’Learys innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet, som nu verkligen kan se framtiden an med tillförsikt. Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan, säger Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys.
O’Learys ser i och med köpet möjligheter att bli det ledande eatertainmentföretaget i Europa. Eatertainment står för mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport.
– Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spår av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar, säger Kenneth Lorentzen.
– Samtidigt är det bara början på en otroligt spännande resa. Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025. I tillägg till att växa med O’Learys- och Harrys-varumärkena är vi i dialog med flera olika eatertainment-aktörer och fastighetsägare runt om i Europa, fortsätter Kenneth Lorentzen.
O’Learys är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg, Sverige. Harrys grundades i Falkenberg 1993.