Kina är en marknad som många vill slå sig in på. Samtidigt är det många som redan lyckats bra där. Här är de mest populära ölen på världens största marknad.
45 miljarder liter öl. Så mycket dricks det i Kina varje år. Det är med andra ord en enorm marknad som många bryggerier, även svenska, nu vill slå sig in på.
Kineserna dricker nästan dubbelt så mycket öl som i USA, där det varje år konsumeras 23 miljarder liter öl.
Men det är tufft för utländska företag att lyckas bra på marknaden. Undantaget är AB InBev, som står för tre av de tio mest sålda ölen i Kina. Dessutom har Heineken nyligen köpt in sig i China Resources Beer Holding, som står bakom Snow, världens mest sålda öl.
Men i övrigt är det kinesiska bolag som står bakom storsäljarna, och de lär vara på alerten när trycket från utländska bryggerier nu ökar.
Här är de tio mest sålda ölen i Kina, siffran anger marknadsandel i procent för ölet:
1. Snow, China Resources 23,7
2. Tsingtao, Tsingtao Brewieries 8,5
3. Yanjing, Yanjiny Brewery, 7,8
4. Harbin, AB InBev, 6,7
5. Budweiser, AB InBev, 3,6
6. Laoshan, Tasingtao Breweries, 3,0
7. Pearl River, Zhujiang Brewery, 2,5
8. Hans, Tasingtao Brewery, 1,9
9. Sedrin, AB InBev, 1,9
10. Shanshui, Tsingtao Brewery, 1,7