I 20 år har Founders vuxit och vuxit. Men två öl har betytt mer än alla andra för Jeremy Kosnicki och de andra på bryggeriet.
Founders fyller 20 år i år och har haft en spännande och framgångsrik resa genom åren.
1997 bildades bryggeriet av Mike Stevens och Dave Engbers, som då bestämde sig för att göra verklighet av sin dröm. De sade upp sig från sina fasta jobb, tog stora lån och kämpade sig igenom en tuff första tid där det flera gånger var tufft med pengarna.
Men sakta men säkert fick bryggeriet fart och nu är man ett av de stora bryggerierna i USA. Vid årsskiftet var man det 16:e största bryggeriet av alla i USA.
Jeremy Kosmicki började att jobba hos Founders i Grand Rapids, Michigan, år 2000. Han blev huvudbryggare 2005 och sedan 2015 har han haft det övergripande ansvaret för bryggeriet.
– Jag tror att marknaden för craft beer kan växa ännu mer i USA. De som är 21 år i dag växer upp i en annan värld med ett helt annat utbud, säger han.
Hembryggare från början
Han var en arbetslös hembryggare när han kom till Founders, men jobbade sig snabbt uppåt och har haft en häftig karriär på bryggeriet.
– Jag började att jobba med att packa öl, men efter ett tag fick jag börja att brygga. Det har varit en nyttig resa för mig, säger han.
2007 satsade Founders på ett nytt större ställe att brygga öl på och det betydde mycket. Nu är man stora i många länder runt om i världen, och Europa är en viktig marknad. Så viktig att man har egna säljare på flera platser i Europa.
– Vi vill ha en person där på gatan som tar direkt kontakt med kunder. Vi har det i Tyskland, England och Skandinavien, säger Kosmicki.
All Day IPA en succé
Genom åren har det förstås blivit väldigt många olika öl som bryggts hos Founders. Men två av ölen har betytt extra mycket. En av dom är All Day IPA, en session-IPA som blivit en enorm succé såväl i USA som i andra länder.
– Vi började at brygga den 2012 och det har tagit en otroligt fart, säger Kosmicki.
Han tror att den friska humlen kombinerat med en hyfsat låg alkoholhalt ligger bakom succén.
– Det är utan tvekan vår storsäljare. 60 procent av vår produktion är av det ölet.
Det andra ölet som betytt mycket är KBS, deras fatlagrade imperial stout.
– Vi började att fatlagra öl redan tidigt på 2000-talet och på den tiden visste inte folk vad en fatlagrad öl var, säger Kosmicki.
Han tror att framgången till stor del kom sig av att ölet fick höga betyg på Ratebeer när den släpptes.
– Det hjälpte oss en hel del, det var en fantastisk gratisannonsering för oss, säger han med ett skratt.
Founders KBS kan i dag allt oftare ses även på svenska barer och släpptes under våren även på Systembolaget.
– Den är väldigt uppskattad och har blivit mycket viktig för oss.
Nytt bryggeri startas
Founders är i dag ett stort företag med cirka 400 anställda om alla säljare räknas in. I fjol bryggde man drygt 43 miljoner liter öl och i år är målet att nå någonstans runt 52 miljoner liter.
– Vi har expanderat och äntligen har vi en kapacitet som kan möta efterfrågan. Om fem-sex år hoppas vi på att gå över 100 miljoner liter.
Man har också påbörjat arbetet med att bygga en bryggeripub i Detroit. Det blir en viktig satsning för Founders.
– Detroit är lite underskattat inom ölvärlden. Vi kommer att ligga i närheten av den nya hockeyarenan och det blir ett bryggeri där. Förhoppningen är att vi ska kunna utveckla nya recept där som kunderna får ha åsikter om, säger Kosmicki.
Det är en lång och häftig resa som Jeremy Kosmicki gjort. Från arbetslös hembryggare till huvudansvarig för ett bryggeri som exporterar till 30 länder och kommer att växa mer.
– Vi har investerat väldigt mycket i vår kvalitetskontroll, det är en av nycklarna till framgång. Det är otroligt viktigt att ha en jämn kvalitet på sina öl, avslutar han.