Ett öl kan ge hemtrakten runt 40 miljoner kronor i intäkter. Så var det i Sonoma County när Russian River släppte Pliny The Younger.
Det är i februari varje år som Kalifornienbryggeriet släpper sin Pliny The Younger och det skapar stort intresse varje år. I år hade bryggeriet dessutom sin nya anläggning öppen och det innebar mer öl och plats för fler besökare.
Men det är inte bara bryggeriet som mår bra av de här dagarna. Hotell, restauranger och andra företagare drog nämligen in cirka 40 miljoner kronor på de här dagarna. Det visar siffror från Sonoma County. Man konstaterar att man hade besökare från 42 olika amerikanska delstater och 14 andra länder under de två veckor när ölet släpptes och fanns tillgängligt och det lär vara rekord.
För Russian River konstateras att besökarna i genomsnitt spenderade nästan 60 dollar per person och besök, så där ramlade det in en hel del välkomna pengar också. Totalt räknade man med att cirka 24 700 personer drack Pliny The Younger på någon av Russian Rivers pubar under de två veckorna.
Intäkterna är extra viktiga för området, då man tappat en del turister efter de allvarliga bränder som härjade i området under 2017.