En öl kan betyda mycket. Väldigt mycket. Det här är historien om hur Tropic Thunder tagit Dugges på export till 20 olika länder.
Det är förstås så vid stora förändringar att det finns flera orsaker till varför det blir som det blir. I Dugges fall kan man prata om ny design, ny modernare inriktning för bryggeriet, en hel del ny personal.
Allt detta spelar förstås roll, men huvudpersonen i det här reportaget är en öl.
Tropic Thunder är en samarbetsöl som är gjort tillsammans med Brian Strumke på Stillwater. Allt började faktiskt i italienska Rimini, där Strumke träffade bland annat Magnus Engström från Dugges.
Det är Magnus som står bakom själva grundiden till Tropic Thunder.
– Vi ville ta oss in på den amerikanska marknaden och Brian var nyfiken på att komma in på Systembolaget, berättar Magnus Engström. Dessutom var jag sugen på att göra en öl som smakade som isglass, det hade jag funderat på länge.
Dugges hade tidigare skickat en del öl till US under 2011, men den satsningen hade kommit av sig. Den amerikanske marknaden är tuff och med över 5000 amerikanska bryggerier är konkurrensen tuff.
– Det händer så otroligt mycket i USA och det går inte att se USA som en marknad. Folk gillar väldigt olika saker i olika stater, säger Brian Strumke.
Samarbete
Mötet på Rimini mynnade ut i ett samarbete. Det togs först fram två syrliga öl som var avsedda för den amerikanske marknaden, men som även såldes på fat på Brewers Beer Bar i Göteborg. Ölen hette Förgås samt Syrligt. Den sistnämnda skulle smaka som ett syrligt godis som framställs i Kanada men som marknadsförs som svenskt godis.
– Vi kände att om vi ska ha en chans i USA så var det ett bra val att göra en syrlig öl. Dessutom är det en öl som går bra att frakta, säger Strumke.
Därefter var det dags för Tropic Thunder, en syrlig öl med mango, passionsfrukt och persika. Ölet släppts för första gången under sommaren 2015 och blev snabbt populär. Den friska och fruktiga syran i ölet gjorde att många tyckte om den i sommarvärmen.
– Det var ett smart drag att göra en syrlig öl för både Sverige och USA. Många tilltalas av syra och det här var en öl som vin- och cidermänniskor också kunde tycka om.
När ölen skulle släppas i USA uppstod ett problem. Tropic Thunder var ett populärt namn för andra öl och Brian Strumke insåg att det behövde göras något.
– Ölen blev nästan som en fruktdrink och namnet fungerar bättre i USA än i Sverige.
Olika betyg
Samma öl fick alltså två olika namn och det har fått en ganska kul effekt på Untappd. Där blir det ganska tydligt hur en öl kan uppfattas olika på olika kontinenter. Tropic Thunder, som funnits i Europa har ett snitt på 3,76. Tropic Punch når hela 4,26 i snitt.
Förutom framgången i USA, för ölen har verkligen varit en framgång där, så har Tropic Thunder verkligen varit en dörröppnare för Dugges även i övriga delar av världen.
– Den har betytt massor. Det är den ölen folk gillar mest och kommer ihåg när vi är på mässor i nya länder, säger kommunikationsansvarige Tomas Halberstad.
I England, Italien och Spanien har det varit samma uppmärksamhet runt Tropic Thunder. Ölen säljer slut på festivaler och folk vill ha mer.
Senast var det Polen som hade exakt samma reaktioner och även där vill man ha mer av ölet.
På väg till Kina
Det ser ut som att ölen också är på väg in i det fasta sortimentet på Systembolaget, vilket förstås vore en stor framgång.
Och allting med Tropic Thunder kan bli mycket större än det är i dag. Det är nämligen så att Kina har fått upp ögonen för den syrliga fruktölen. Det kinesiska importbolaget ville ”testa lite” på marknaden, och bara det testet har gjort Kina till Dugges näst största exportmarknad efter USA.
Vad som händer om kineserna gillar ölen och verkligen vill börja beställa på riktigt vågar nästan Tomas Halberstad inte tänka på.
– Då kommer vi att få brygga en hel del här, säger han.
I dag går cirka 25 procent av Dugges öl på export och den siffran är på väg uppåt. Och allt tack vare ett möte i Rimini.
– Tropic Thunder har betytt massor för oss, avslutar Magnus Engström.
Alla artiklar i Ölets historia:
Ölet som tagit Dugges till 20 nya länder
President blev vågbrytare för Jämtlands
Lagerölet som blev Nynäshamns Ångbryggeris bästsäljare
Måsen gav rejält med luft under vingarna för Stigbergets
Nebuchadnezzar blev Omnipollos gamechanger
Fynd i frysen gav Brekeriet genombrott