17 juli är det dags för Ölets Dag för åttonde året. Intresset från producenter och barer är större än någonsin och nu hoppas alla arrangörer på mycket folk.
Det är Sveriges Bryggerier som står bakom evenemanget, men genom åren har även aktörer som inte är medlemmar där hakat på och gjort ölsatsningar just den tredje onsdagen i juli.
– Det är ett öppet event och det är bara kul om fler engagerar sig, säger Fredrik Sörbom på Sveriges Bryggerier.
Katarina Ölkafé i Stockholm och Haket i Götebog ordnar med ölfestivaler, men fokus är egentligen inte tänkt att vara på att dricka öl.
– Vårt mål är att folk ska få lära sig mer om öl som dryck, om hantverket och hur det tas fram öl, säger Sörbom.
Han märker av en stor skillnad jämfört med 2012 när det var premiär för Ölets Dag. I dag är antalet bryggerier betydligt fler, många har blivit betydligt mer kunniga och medvetna när det gäller att välja öl och det finns en ölboom i Sverige.
– Det har hänt mycket, folk vet att Ölets Dag finns numera och dagen behöver inte saluföras på samma sätt som i början. Dessutom skriver gammelmedia mer om öl i dag, och krogar har öllistor som inte alls fanns förr, menar Sörbom.
På många håll runt om i landet blir det 17 juli visning av bryggeriet och på en del håll blir det också ölprovningar. Målet är att fler ska engagera sig och lära sig mer om processen och om ölet som dryck.
– Fler och fler hittar till ölet och vi hoppas på fler besökare än någonsin tidigare. Intresset blir bara större och större hos svenskarna, säger Sörbom.
Här hittar du alla evenemang som anmälts till Ölets Dag.