Ölfrämjarna firar sitt 40-årsjubileum med en klassisk mild, bryggd i samarbete med Nynäshamns Ångbryggeri. Ölet lanseras på Systembolaget och krogen. På sex orter kommer det dessutom serveras som traditionell cask ale.
Enligt stadgarna ska Svenska Ölfrämjandet “tillvarata de svenska ölkonsumenternas intressen ifråga om tillgång, kvalitet, urval och pris på öl”. Nu firar föreningen fyra decennier genom att släppa ett jubileumsöl – en klassisk brittisk mild, en ölstil som Nynäshamns Bryggeri och Ölfrämjandets medlemmar länge har haft en fäbless för.
– Jag bodde i London i sex och ett halvt år och kände direkt att en mild skulle passa perfekt för jubileet. Det är en öltyp som förtjänar mer uppmärksamhet i Sverige, säger Christer Eriksson, ordförande i Svenska Ölfrämjandet.
Jubileumsölet får sin officiella premiär den 15 mars med ett cask-släpp på utvalda krogar över hela landet, inklusive Akkurat i Stockholm, Haket i Göteborg och ett flertal Bishops Arms-krogar där klockslaget 16.00 markerar starten för firandet. Jubileumsölet kommer även finnas som fatöl på många krogar runt om i landet och som flasköl på Systembolaget från den 14 mars under namnet “Svenska Ölfrämjandet 40 år Jubileumsöl”.
För Nynäshamns Ångbryggeri, ett av Sveriges mest rutinerade hantverksbryggerier, var det ett självklart val att anta utmaningen. Sedan starten har bryggeriet gjort sig känt för att hålla sig till stiltypiska och traditionella öl.
– Vi har alltid haft en förkärlek för brittiska stilar. Att brygga en mild till Svenska Ölfrämjandet är ett hedersuppdrag. Vi har jobbat med klassiska ingredienser som Maris Otter, Crystal och Dark Crystal, samt brittisk East Kent Goldings-humle, säger Andreas Klässman, bryggare på Nynäshamns Ångbryggeri.
Stilens låga alkoholhalt och måttliga beska har visserligen gjort att svenskarnas intresse för mild historiskt sett har varit just ganska milt, men de senaste åren har det märkts ett ökat intresse för klassisk brittisk pub-öl. Både bland konsumenter och krögare.
– Jag tror att det är en del av trenden att ölvärlden på senare tid har rört sig mot humliga, grumliga och relativt starka öl. De är kanske inte alltid anpassade för att drickas till mat eller för att njutas av i flera glas. Jag tror att många nu efterfrågar öl som är mer balanserade och passar både till mat och någonting som man kan ta ett par pints av, säger Andreas Klässman.
Svenska Ölfrämjandet grundades 1984 i en tid då Systembolaget knappt erbjöd annat än lageröl. Organisationen har sedan dess varit en drivande del i den svenska ölrevolutionen på olika sätt, framförallt genom att verka för större mångfald på krogar och i butiker.
– När vi startade fanns det knappt 30 ölsorter på Systembolaget och nästan alla var lager. Att få in öl som Guinness eller Newcastle Brown Ale var en bedrift. Idag är utbudet mycket bättre, men vi har fortfarande en bit kvar till samma bredd som till exempel Danmark har, säger Christer Eriksson.
En av föreningens största segrar var kampen mot de storbryggeriernas krogavtal, där stora bryggerier låser upp krogarnas ölutbud och volymåtaganden i utbyte mot att de lånar ut pengar och installerar utrustning vid exempelvis uppstarten av en ny pub.
– Vi lyckades få till en förändring där bryggerier som Spendrups och Carlsberg inte längre får teckna avtal som hindrar mindre aktörer från att komma in. Det har gjort stor skillnad för ölmångfalden på krogen, säger Christer Eriksson.
Men trots framgångarna finns det fortfarande utmaningar. Svenska Ölfrämjandet är engagerat i frågor som ursprungsmärkning av öl och ett bättre system för färskvaruhantering på Systembolaget, särskilt för känsliga ölstilar som IPA.
– Det är fortfarande ett problem att färsk humlig öl hanteras varmt i butikerna, vilket försämrar smaken. Vi driver på för bättre hantering och tydligare märkning så konsumenter vet var och hur ölen är producerad, säger Christer Eriksson.
Svenska Ölfrämjandet har idag cirka 1300 medlemmar och lokalavdelningar i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund. Medlemsantalet har hållit sig stabilt, men föreningen kämpar mot den allmänna nedgången i föreningslivet.
– Vi är inte bara till för öldrickare som vill gå på provningar. Vi är också en röst för konsumenterna i politiska frågor som påverkar ölets framtid i både Sverige och Europa, säger Christer Eriksson.
Här serveras jubileumsölet på cask:
Stockholm: Akkurat, Oliver Twist, Queen’s Head, The Bishops Arms Bellman, The Bishops Arms Palace (St Eriksgatan)
Göteborg: Haket, The Bishops Arms Plaza
Uppsala: O’Neill’s, The Bishops Arms (pincask)
Malmö: The Bishops Arms Gustav
Luleå: The Bishops Arms
Nynäshamn: Eight Friends Inn
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
