På Kvinnodagen drar Ölgäris igång en ny kampanj som ska lyfta frågan om sexuella trakasserier och rasism i ölbranschen. Samtidigt släpps en ny öl på samma tema.
Den 8 mars är det internationella kvinnodagen och nu jagar Ölgäris ambassadörer bland Sveriges krogar och barer som ska hjälpa till med en ny kampanj.
– Den heter Trygg ölkultur och tar sitt avstamp i det som hände 2021 då det var mycket rapportering om sexuella trakasserier och rasim, säger Josefine Törnqvist på Ölgäris.
– Dels det som kom fram via Ratmagnet och dels allt som hände i samband med MBCC.
I slutet på året tog Ölgäris därför fram ett kampanjmaterial som de nu försöker sprida på krogar och barer i Sverige. Tanken är att barerna ska vara ambassadörer för en trygg ölkultur.
– Det har varit ett väldigt bra intresse och det är 18 barer som har anslutit sig än så länge.
De barer som blivit ambassadörer har fått förstatjing på det öl som Ölgäris har tagit fram tillsammans med Rådanäs och Yakima Chief Hops inför den 8 mars.
– Vi hade 35 fat och alla förbokade nu. Men fler kan vara med även om de inte kan servera ölen, säger Josefine och lägger till att intresserade barer gärna får kontakta Ölgäris om de är intresserade att medverka.
Kampanjen består av ett informationsmaterial som barerna kan exponera i baren. Dessutom skickar man ut ett gäng coasters till dem.
– För att vara med i kampanjen måste de själva ta del av kampanjen också, och svara på frågan om hur vi når en tryggare ölkultur. Målet är att fler ska ansvar för det.
Det öl som Ölgäris och Rådanäs tagit fram är en klassisk west coast-IPA med namnet Old School West Coast – New School Values.
– Vi ville göra en så klassisk west coast som möjligt. Så den har chinook, cascade, amarillo och citra. Ingen juzy hazy variant utan betydligt beskare med smak av tall och citrus.
Förutom lanseringen på kvinnodagen den 8 mars släpps en ny batch av ölet senare i vår på Systembolaget.