Josefine Törnqvist är grundare till föreningen Ölgäris, en förening för kvinnor och icke-binära med ölintresse. Hon arbetar också på Brill & Co med insikt i både svenska och utländska småbryggeriers utmaningar – hon menar att hantverksbryggerierna måste börja tänka om för att väcka nytt intresse.
– Mitt ölintresse började egentligen i Belgien, säger Josefine Törnqvist och tar en klunk Newcastle Brown Ale, ölet som hon och Tobias Janius provar i det senaste avsnittet av Beernews Afterwork.
– Jag reste till Brygge för att jag blev inspirerad av filmen In Bruges. När jag åkte dit förstod jag att det skulle finnas mycket öl, men kanske inte riktigt hur mycket öl det skulle finnas. Eller hur stort fokus det landet har på sin öl, säger Josefine Törnqvist.
På samma resa besökte hon legendariska Cantillon i Bryssel och hade sitt första möte med en stilla lambic. Det extremt torra och syrliga ölet var något helt nytt, men också ganska utmanande.
– Jag tyckte inte alls om det. Men jag insåg också att det var någonting där som jag inte förstod. Det var väldigt häftigt att få uppleva det på plats. Där vaknade min nyfikenhet till liv och jag åkte hem och testade att brygga öl. Dock inte lambic, säger Josefine med ett skratt.
När intresset tog fart fann Josefine en ny värld av smaker och människor. Men det var också tydligt att ölvärlden dominerades av män. Hon såg behovet av ett forum där kvinnor kunde diskutera öl utan att bli ifrågasatta och skapade Facebookgruppen Ölgäris.
Hon tänkte att några vänner kanske skulle vilja gå med, men på bara några dagar växte gruppen till en stark rörelse på den svenska ölscenen. Idag har gruppen över 9 000 medlemmar och Ölgäris är en ideell förening med evenemang, provningar och en ständigt pågående diskussion om öl och jämställdhet.
Josefine Törnqvist själv har fortsatt sin resa inom ölbranschen och utöver att fortsätta att vara aktiv inom Ölgäris arbetar hon även på Brill & Co, en av Sveriges ledande importörer och dryckesdistributörer. Företagets portfölj innehåller bland annat bryggerier som 3 Fonteinen, Ayinger, To Øl, Dugges, Põhjala, Apex Brewing Company och Brewski.
I sin roll som marknadsförare arbetar hon med både svenska och utländska bryggerier och är dessutom med och driver ölbaren Rosa i Stockholm, som Brill tog över efter att Mikkeller avslutade sitt engagemang där. Från den positionen är hennes spaning att både bryggerier och ölbarer har många utmaningar att reda ut just nu. Intresset för hantverksöl har svalnat lite och det är tufft att driva en välsorterad ölbar. Enligt henne är en viktig nyckel till nytänt ölintresse att lära konsumenterna skillnaden på öl och öl.
– Jag tänker att många fortfarande tar sig sin stora stark. Det intresset kommer nog inte svalna på länge. Därför är det viktigt att branschen förklarar varför vissa öl kostar lite mer och vad som skiljer en makrolager från en småskalig IPA till exempel.
Hennes egna ölfavoriter går åt det brittiska hållet.
– Jag gillar brittisk porter och stout – och barley wine. Om jag hamnade på en blåsig öde ö utanför Sveriges kust och bara fick dricka ett öl medan jag var där, så skulle jag vilja ha barley wine att värma mig med.
Som mamma till två barn har Josefine upplevt perioder utan alkohol, men hon hittade en egen metod för att kunna prova öl under graviditeten.
– Jag tog en klunk, gurglade runt och spottade ut, då förstår man smakerna, men får inte hela upplevelsen. Därför tog jag en pyttepytteliten sip, så fick jag upplevelsen. Efter första graviditeten hade jag en bild av att nu kommer jag vilja dricka en massa folköl. Men nej, jag kände att ska jag ha öl, så ska jag ha det ordentligt – så det blev dubbel-ipa och barleywine direkt, säger Josefine Törnqvist.
Hon ser fram emot utvecklingen av gårdsförsäljning och tror att bryggerierna kan få en ny chans att nå ut till konsumenterna. Samtidigt behöver småbryggerierna marknadsföra sig mer.
– Jag tror att de kommer att behöva tänka mer på sin marknadsnärvaro, även om det är väldigt svårt. Ett litet bryggeri har ju ofta begränsade resurser och jobbar mest för att hålla igång produktionen, men det går ju inte att hålla igång en produktion om man inte har någonstans att sälja den.
Hon tror också att den sänkta alkoholskatten på öl kan ge små bryggerier ekonomiskt andrum, men är osäker på om det kommer ha så särskilt stor långsiktig effekt.
– Bryggerierna måste börja tänka långsiktigt. Att få bättre marginaler hjälper inte om man inte också investerar i marknadsföring och kundrelationer. Du kan inte bara fokusera på produkten – du måste vara närvarande, skapa upplevelser och bygga lojalitet.
Avsnitt 12 av Beernews Afterwork finns ute nu. I avsnittet berättar Josefine Törnqvist mer om Ölgäris och sitt liv med öl. Du kan lyssna på avsnittet helt gratis på Spotify, Apple Podcasts eller överallt där poddar finns.
I tidigare avsnitt har Tobias Janius tagit Afterwork med bland annat krögaren Stene Isacsson från Zum Franziskaner, gastronomen Edward Blom, ölgurun Jan-Erik ”Janko” Svensson och konstnären Karl Grandin från Omnipollo. Lyssna här.
Vill du ha ännu mer poddlyssning? Stötta Beernews arbete – bli medlem på patreon.com/beernews. Som patron betalar du 35 kronor i månaden för att bidra till att Beernews kan fortsätta att vara en nyfiken, engagerande och inspirerande röst i ölets tjänst. Du får dessutom tillgång till ännu mer ölpodd i Beernews Deluxe, delta i utlottningar och annat ölskoj.
