Öljättarna stoppas från att köpa de bästa utställarplatserna på Great American Beer Fest. Det har Brewers Association beslutat.
Brewers Association är de amerikanska hantverksbryggeriernas organisation och bland annat arrangerar de Great American Beer Festival varje år.
Där samlas massor av bryggerier och för en extra kostnad har bryggerier kunnat köpa ett premiumpaket. I paketet ingår en större yta för sin monter, fördelaktiga placeringar i lokalen, ett antal skyltar i lokalen samt en del andra förmåner.
Men till årets festival stoppas de stora bryggerierna från att köpa sådana platser. Bryggerier som ägs av Anheuser Busch InBev eller andra öljättar får vara med på festivalen, men nöja sig med en standardmonter.
– Att begränsa sponsorplatserna till våra medlemmar som följer våra riktlinjer ger oss möjlighet att bättre stödja våra oberoende medlemmar, säger BA:s eventansvariga Nancy Johnson till sajten Brewbound.com.
Vid fjolårets festival var åtta av premiumplatserna köpta av bryggerier som inte längre får vara med i Brewers Association. De åtta var:
10 Barrel Brewing (AB InBev)
Breckenridge Brewery (AB InBev)
Ballast Point (Constellation Brands)
Blue Moon (Millers Coors)
Jacob Leigenkugel (Millers Coors)
Lagunitas (Heineken)
Pabst Brewing
Magic Hat (North American Breweries)