Fyra miljarder dollar. Så mycket satsar Constellation Brands på att stärka sitt ägande hos cannabisproducenten Canopy Growth.
Tidigare när det handlat om Constellation Brands har satsningarna handlat om öl. Storföretaget som bland annat säljer Corona och Modelo har även köpt upp populära bryggerier som Ballast Point och Funky Buddha.
Men när ölmarknaden i USA sviktar, framför allt för de stora företagen, vänds blickarna allt mer mot cannabis. Constellation Brands ägde sedan tidigare 9,9 procent i det kanadensiska företaget Canopy Growth. Nu satsar man ytterligare fyra miljarder dollar, drygt 35 miljarder svenska kronor, för att äga runt 38 procent av aktierna.
– Det här markerar slutet på uppvärmningsfasen i den här sektorn, där alla förbereder sig. Det här ger oss ett stort försprång, säger Canopy Growths vd Bruce Linton i ett pressmeddelande.
Cannabis är i dag tillåtet i ett antal amerikanska stater och fler tror godkänna det på sikt. Det uppskattas att försäljningen av cannabis ska kunna inbringa drygt 24 miljarder år 2021.
Nu återstår att se hur andra stora ölaktörer agerar.