Ölklubben ska ge mindre bryggerier en större chans att synas bättre. Grundaren Christopher Henberg tror att satsningen ska bli populär.
Det är många som slåss om utrymmet ibland annat sociala media när det är dags för nya öl på Systembolaget. Alla vill förstås nå så många som möjligt och på så sätt locka fler kunder till att köpa just deras öl.
Men för bryggerier är det svårt att nå ut brett och för konsumenten är det väldigt många bryggerier att hålla reda på.
– Jag fick idén när jag först var på Systembolaget här i Sundsvall och sedan även i en butik i Skåne. Det var svårt för mig att veta vad jag skulle välja, jag visste inte så mycket om bryggerierna, säger Christopher Henberg.
Det fick honom att starta Ölklubben, där fem bryggerier varje månad, med var sin utvald öl, presenteras lite närmare. Tanken är att medlemmarna ska få lära sig mer om såväl ölen som bryggeriet och att det ska göra det lättare att prova ny öl
– Ölklubben är till för dom som vill testa nya öl men som inte är nördar och håller koll på allt i branschen, säger Henberg.
Kostnaden för de som vill delta i klubben är 179 kronor för sex månader. Så här långt har ett hundratal personer valt att gå med.
Cirka 30 bryggerier har anslutit sig och de kommer alltså att presenteras i klubben, och få en möjlighet att nå ut till nya kunder.
– Vi har också ett stängt forum på Facebook där alla medlemmar kan diskutera och ställa frågor till bryggerierna, säger Henberg.
Han har varit noga med att få en geografisk spridning på bryggerierna. Av de 30 som är med i dagsläget kommer bara ett från Göteborg, ett från Malmö och tre från Stockholm. De andra är utspridda över resterande Sverige.