Bryggerierna har det tufft i USA. Men även organisationen Brewers Association drabbas av pandemin. I fjol tappade man intäkter på 30 miljoner kronor.
Brewers Assocation har cirka 70 procent av de över 8000 amerikanska bryggerierna som medlemmar och är en viktig aktör i bland annat politiska frågor.
Men under fjolåret tappade man en hel del av sina intäkter. I ett brev till sina medlemmar berättar man att runt 70 procent av intäkter, 29,6 miljoner svenska kronor, försvann under 2020.
Det stora tappet kommer från att Great American Beer Festival inte kunde genomföras som vanligt. Festivalen lockar i normala fall 60 000 öldrickare till Denver varje år och det brukar ge många sköna miljoner.
Man har tvingats att säga upp 40 procent av sina anställda, men hoppas ändå att efter pandemin kunna fortsätta att vara en stark aktör på den amerikanska ölmarknaden.
– Jag är otroligt stolt över våra anställda för deras engagemang för att stötta medlemmarna i den mest utmanande av tider. Vårt team tvingades till förändringar på alla plan, skriver VD Bob Pease i ett brev till medlemmarna.
Trots det räknar man med att klara av att driva alla de viktiga frågor som är aktuella.
– Brewers Association kommer att fortsätta jobba hårt med att lyfta fram och försvar de intressen som ni medlemmar har, och även jobba för craft-beerscenen i stort, skriver Pease.