I år är det 30-årsjubileum för Stockholm Beer & Whisky Festival. En festival som betytt på mycket för svensk hantverksöl, vilket vi ska uppmärksamma i några artiklar.
Den svenska hantverksölens revolution har varit samtida med Stockholm Beer & Whisky. För många som var med i början var festivalen väldigt viktig. Så i den i den här första artikeln har vi bett några av ölprofiler ge sin syn på SBWF och grundaren Marianne Wallberg.
Jan-Erik ”Janko” Svensson, öldomare och domaransvarig på Stockholm Beer & Whisky
– När festivalen startade var det ett helt annat öllandskap än idag. Det finns naturligtvis många olika faktorer bakom ölboomen i Sverige, men ölfestivalen hör till de viktigare. För det första var den länge ensam och konceptet har på senare år inspirerat många andra. Framför allt är festivalen en unik blandning av folklighet, kommersialism och nörderi.
– Ganska många av de större nya bryggerierna har kunnat använda festivalen som en språngbräda för att nå ut och växa. Stora ölfestivaler utomlands arrangeras oftast av bransch- eller konsumentorganisationer. Såvitt jag vet är Stockholm Beer ganska unikt.
Jessica Heidrich, Hop Notch och öldomare
– Det var väl Marianne med sin envishet, kontakter och jävlar anamma som såg till att prata tillståndsmyndigheten till rätta så att det de facto blev rent lagligt möjligt att arrangera provsmakningsmässor för alkoholhaltiga drycker i Sverige. Så SBWF har haft en enorm betydelse för ölutvecklingen i Sverige.
– Den gav producenter och konsumenter en möjlighet att för första gången verkligen mötas, prata och inspireras av varandra. Många tusentals besökare har genom åren gått på ölskolor och föredrag, vilket jag är fullt och fast övertygad om lett till ett mer sansat drickande med smakupplevelse, inte yrsel som främsta, målet med drycken.
Fredrik Berggren, GBG Beer Week
– Jag tror att många inte inser vilken central roll Stockholm Beer har haft för starten av dem svenska ölrevolutionen. I många år var det den enskilt viktigaste ölhändelsen för branschen och så här i efterhand kan man säga att det var grundskolan för den svenska ölscenen, alla barn var där och lärde sig.
– Viktigaste rollen har dock varit som ögonöppnare och indragare av nya konsumenter till kvalitetsöl. Vi bör alla vara tacksamma för det grundjobbet.
Stene Isacsson, Zum Franziskaner
– Det går nog inte att överskatta betydelsen festivalen har haft för ölutvecklingen och då inte bara i Sverige. Jag skulle tro att den har haft stor betydelse även globalt. Det är klart att det kommit nya och mer moderna festivaler under senare år som kanske tillför något mer och nytt i dagsläget. Personligen tycker jag också att det var synd när man började ta in annat än öl. Whiskey kanske var okej men som det är nu känns det mer som en random dryckesmässa. Men det är klart, Det har ju med ekonomi att göra.
– För mig var de första 10-15 åren enormt betydelsefulla för att inte säga ovärderliga och jag har fantastiska minnen därifrån. Det hände så ofantligt mycket och det var en extremt rolig och väldigt lärorik tid.
Björn Falkeström, Oppigårds Bryggeri
– Under 00-talet var SBWF årets höjdpunkt för en bryggare. Det var då man träffade kollegor, ölnördar, krögar, och systembolagsfolk. För oss som verkar ute i skogen var det kanske extra spännande.
– I luften låg ju också spänningen om ens öl kunde mäta sig med det bästa som fanns. Det var en enorm drivmotor för mig de första åtta åren. Den bakgrunden tror jag fler upplevde och hjälpte ju i hög grad till att utveckla både svenskt ölutbud och konsumentintresse.
Anders Thelenius, Jämtlands Bryggeri
– SBWF var tidigt en föregångare när det kommer till öl & Whiskyfestivaler i Sverige. Festivalen blev därför ett viktigt skyltfönster där vi aktörer i branschen fick möjligheten att visa upp våra olika produkter och nå ut till en större allmänhet. Därför har SBWF historiskt definitivt haft en viktig roll för ölutvecklingen i Sverige. Om jag talar för oss på Jämtlands Bryggeri så var festivalen oerhört betydelsefull för vårt genombrott i Ölsverige i slutet av 90-talet och början av 2000-talet, det råder ingen tvekan om det. Ett stort grattis till 30 år!
Stanley Wong, En Öl & Whiskymässa, Göteborg
– Stockholm Beer & Whiskyfestival var ju den första ölmässan och självklart hade det en betydelse för svensk ölkultur där man fick prova och lära sig mer om öl på ett helt nytt sätt. Sthlm Beer har ju också lyckats med att skapa ett skyltfönster för den internationella ölscenen, inte minst genom samarbetet med Brewers Association, som hjälpt besökarna öka ölkunskapen.
Christian CC Eikner, Akkurat
– SBWF har betytt extremt mycket för ölutvecklingen i Sverige. Utan Marianne och hennes gängs arbete med att skapa ny lagstiftning, samla ihop utställare och göra det hela tillgänglig för gemene man, skulle nog inte svensk öl ha det renommé som det har i hela världen. Mässan har dessutom bidragit massvis till att utbilda ölsvensken. Jag lyfter på hatten och önskar SBWF med personal ett stort grattis till 30 år av glädje!
Charles Cassino, Waza
– Festivalen har haft STOR betydelse för Ölsverige och framförallt dess festivaler. Själv så kom jag i kontakt med festivalen redan 1994, då som hembryggare och arbetande med hembryggarmontern. Att då få upp ögonen än mer för alla ölstilar som fanns då var ju en höjdare. Det samma måste gällt importörer och de få bryggerier som fanns då. Det vore otroligt intressant att se en utställarlista från det året. Jag vill minnas att Marianne o co var de första som arrangerade nåt likande i Sverige. I alla fall i den skalan. Att dom sedan fick uppföljare runt om i Sverige var ju inte så konstigt. Det är ju en lysande idé.
– Från 2008 så var det slut med hembryggandet och jag representerade då Monks Cafe & Brewery på ölfestivalen. 2008 är ganska nyligen, men fruktansvärt länge sedan i förhållande till vad som har hänt i Ölsverige sedan dess. Det var fortfarande en nybyggaranda på festivalen. Återigen, vilka var där? Bara det att Monks tilläts ha sex stycken ”munkar” som delade ut flyers till alla besökare va ju nåt helt extra. Dryga 30000 flyers varje festival från 2006 tills sagan om Monks tog slut 2017.
– Det fanns väl max 30 bryggerier i hela Sverige då 2008. Festivalen hade redan då blivit beer & whisky. Men tyvärr, tycker jag personligen, så breddades utbudet genom åren. In kom Bacardi Breezer, Fireball, Red Bull med mera. Charmen med den gedigna ölfestivalen med whisky mattades av och försvann delvis. Framför allt för de bryggeriutställare som hamnade granne med med någon av discopartybarerna. Förmodligen så var ekonomin en stor anledning. Det blev mer och mer party.
– Men faktum kvarstår, Marianne o Co gick i bräschen för resten av Festivalsverige. Det kan ingen någonsin ta ifrån dem. Sedan att några gör mysigare, mindre, mer specialiserade och personligare festivaler nuförtiden är ju en helt annan sak. Dom har ju lärt sig av någon.