Bryggerier i Texas får numera sälja öl för gäster att ta med. De första veckorna har inneburit ett klart uppsving i försäljning.
I många amerikanska delstater har det längre varit tillåtet att köpa med öl hem från bryggerier och tap room. I september blev det tillåtet även i Texas, som tidigare haft en lag som förhindrat den typen av försäljning.
Efter några veckor märker bryggerierna av ett tort intresse och för de bryggerier med taproom har den nya lagen lett till större intäkter.
– Du kan ganska enkelt få in 25 till 30 procent mer i intäkter tack vare det här och då tror jag ändå att jag räknar lågt, säger Josh Hare, ordförande i Texas Brewers Guild.
Bryggerierna ser förstås positivt på förändringen i och med att den ger mer intäkter. Men flera bryggare tror också att den egna försäljningen kan boosta försäljningen hos andra aktörer.
– Vi kan skapa intresse kring nya öl och peka på att vi sålt ett visst antal av ölen själva. Det kan få andra att bli mer trygga med att ta in nya varumärken i sina butiker, då ölet redan har synts och sålts, säger Hare.
Frågan är intressant för svenska bryggerier, där de flesta är positiva till gårdsförsäljning av öl och vin, och det skulle fungera ungefär som i Texas. I Sverige ska frågan om gårdsförsäljning utredas för tredje gången under nästa år, och först efter den utredningen vet vi om politikerna är redo att driva den frågan vidare.