Tre ölvarumärken finns med bland världens 100 största. Det visar sig i en ranking som nyligen presenteras.
Det är Interbrands som presenterar listan med namnet Best Global Brands 2020. I topp hittar vi inte oväntat Apple och Amazon och dit upp är det en bit för ölets mest framgångsrika varumärken.
Listan skapas efter att man bedömt varumärkena och respektive företag utifrån ledarskap, engagemang och relevans.
Bäst lyckas Budweiser som placerar sig på plats 33 på listan. Corona hamnar på plats 78 och Heineken på plats 88. Corona är lite överraskande med efter att under nästan ett år ha förknippats med ett farligt virus, men enligt statistik säljer ölen på samma nivå som tidigare, och troligen är det också ganska få som i dag förknippar ölet med viruset.
Bästa varumärket för dryckesföretag har Coca-Cola som hamnar på plats sex.
Här är världens tio mest framgångsrika varumärken enligt listan:
- Apple
- Amazon
- Microsoft
- Samsung
- Coca-Cola
- Toyota
- Mercedes
- McDonalds
- Disney