Omnipollos satsning på bryggeri i Sundbyberg blir alltmer konkret. Det är ett stort antal miljoner som investeras för att få utrustning i toppklass.
Beernews har tidigare berättat om Omnipollos satsning på såväl bryggning som taproom i en före detta kyrka i Sundbyberg.
Nu börjar detaljerna kring satsning ta form och det visar sig att man går all in när det gäller utrustning. Totalt kommer Omnipollo att satsa 30 miljoner kronor.
– Det blir ett state of the art-bryggverk som ska installeras i december. Under rådande omständigheter är kanske en sådan offensiv satsning ovanlig, men vi tror mycket på det här, säger Henok Fentie, grundare av Omnipollo.
Utrustningen kommer från tyska BrauKon och man har lagt mycket tid på att få till en så effektiv lösning som möjligt.
– Det blir ett helautomatiskt bryggverk, men vi har jobbat mycket med att få till en balans mellan effektivitet och flexibilitet, säger Fentie.
Bryggverket blir på 2000 liter, men ska byggas så att det går att påbörja nya bryggningar med täta mellanrum och på så sätt producera mycket öl varje dygn. De största tankarna blir på 8000 liter och där blir det en utmaning att kunna få in dom i lokalen. Bland annat kommer dörrar att behöva breddas och tankarna får lyftas upp med precision inne i den före detta kyrkobyggnaden.
– Burkning kommer att ske i en annan lokal och det blir även ett externt varulager. Vi kommer att leverera burkar och fat från det här bryggeriet, säger Fentie.
I dagsläget brygger Omnipollo öl hos Dugges och hos Sigtuna Brygghus. Planen är att fortsätta dessa samarbeten även när man har utrustningen på plats. Den öl som produceras i Sundbyberg ska gå till Systembolaget, svenska krogar men även till viss del på export.
Den utrustning som fanns i lokalen var anpassade för en produktion av cirka 100 000 liter öl per år. Med allt det nya på plats ska det gå att brygga runt en miljon liter öl.
Runt årsskiftet ska bryggverket vara installerat och då ska även Omnipollos taproom i samma lokaler stå färdigt. Det är ännu inte klart när det blir premiär för den satsningen.