Satsningen i USA börjar ge riktigt bra resultat för Omnipollo. Under 2018 är målet att brygga en miljon liter där.
Omnipollos ölresa i USA började för 4-5 år sedan. De första ölen som skickades dit var Mazarin och Leon, och därefter har satsningen växt steg för steg.
– Drömmen om USA växte hos oss och vi ville komma ut bredare med våra öl där. Det har tagit tid och vi har lagt ut mycket kreativ energi och pengar på resor till USA de senaste åren, säger Henok Fentie.
Via bland annat en hel del festivaler har intresset för Omnipollos öl ökat och vid flera festivaler är man bland de bryggerier som drar till sig mest intresse.
– 2016 började det ta fart ordentligt. Det började nog på CBC i Boston det året och sedan har det fortsatt, säger Fentie.
Den ökande produktionen är tänkt att fortsätta under 2018. Då siktar Omnipollo på att brygga en miljon liter i USA.
– Vi har haft en 80-procentig ökning av produktionen från 2016 till 2017 och räknar med att fortsätta växa. Det finns en större efterfrågan än vad vi klarar av att producera, säger Fentie.
USA har blivit den största marknaden och på andra plats hittar vi Sverige. Även England och Frankrike är starkt växande marknader. En av anledningarna till framgångarna på andra sidan Atlanten är två lyckade projekt i delstaten Connecticut. Dels har Omnipollo haft ett produktionssamarbete med Overshores Brewing Company i East Haven, där även Evil Twin och Stillwater brygger en del av sina öl. Tillsammans med importören Twelve Percent har man sedan i ett andra steg startat Twelve Percent Beer Project, där de tre bryggerierna har återkommande releaser av nya öl i samarbete med bryggeriet Thimble Island. Det är dagar då det samlas mycket nyfiket folk vid bryggeriet.
– Det har blivit jätteroliga event som är mycket viktiga för oss. Vi vill ha den kontakten med människor där vi kan visa upp både vår öl och vårt budskap. Vi drömmer om att komma så nära ölupplevelsen som möjligt. En direkt kontakt, säger Henok Fentie.
Framgångarna i USA och framför allt i Connecticut har lagt grunden för något som ska bli långvarigt och expansivt i USA. I dag finns Omnipollos öl i hela 45 delstater.
– Det är jättebra och vi gillar att ha det lite utspritt med mindre communities på många ställen.
Framgångarna i Connecticut har förstås skapat tankar på att satsa på fler ställen.
– Ja, det är klart att det sätter i gång tankar. Tiden får utvisa hur det blir men visst vore det roligt. Vi vill ha en så bred och en så nischad marknad som möjligt på samma gång, eftersom att vi upplever att folk har gemensamma instressen över hela världen som inte har någonting med geografi att göra, säger Henok Fentie.