Omnipollo och Sierra Nevada har tidigare meddelat att de skapat en hazy IPA tillsammans. Nu kan Beernews berätta att bryggerierna släpper totalt tre öl under året – två av dem enbart i USA, men ett dyker upp på Systembolaget i höst.
Det blir IPA för hela slanten när svenska Omnipollo och amerikanska Sierra Nevada tar fram tre olika samarbetsöl. Det första ölet, Hazy Day IPA, släpps i USA nu på torsdag den 15 augusti, samma dag som Sierra Nevada firar sin egeninstiftade National Hazy IPA Day. Det tillfälliga släppet sker på Sierra Nevadas bryggerier i Kalifornien och North Carolina samt på några barer i New York. Ölet kan även också beställas online på Sierra Nevadas webbplats – men bara på releasedagen den 15 augusti och endast med leverans till ett tiotal delstater i USA.
Sierra Nevada, grundat av Ken Grossman, var banbrytande när bryggeriet lanserade sin ikoniska pale ale i början av 1980-talet – ett öl som många bryggare har tagit inspiration från och som fortfarande är en storsäljande produkt för företaget.
– Jag får nypa mig i armen för att förstå att vi verkligen jobbar med det här gänget. I mina ögon är Sierra Nevada the Godfathers of Craft Beer. Trots sin storlek jobbar de traditionellt och hantverksmässigt i alla led. Snarare än idé och branding, så är det deras kvalitetstänk och tekniker som gör att de sticker ut. De flesta vi samarbetar med använder samma metoder, men Sierra Nevada har en helt annan ingång. Det är som att jobba med ett makrolagerbryggeri med strikta protokoll och rutiner, men helt utan att vara rädda för att ta i med ingredienserna, säger Henok Fentie på Omnipollo.
Han beskriver samarbetet som ett tillfälle för båda parter att lära sig nya saker.
– Hazy Day IPA innehåller bland annat humlesorten Comet som jag aldrig använder annars, men som är en favorit från deras sida. Det blir en mashup av gammalt och nytt, med mer humle i koket, whirlpoolen och torrhumlingen än vad de brukar använda. I Hazy Day har vi till exempel 40–50 gram humle per liter i torrhumlingen och i samtliga öl använder vi hela humlekottar, så det ska bli spännande att se vad det ger.
Samarbetet kommer inte att stanna vid Hazy Day IPA. Ytterligare två öl kommer under året. Ett av dessa är en IPA med enbart citrahumle som kommer att bryggas hos Omnipollo och släppas på Systembolaget till hösten.
– Humlen har redan kommit in på lagret och jag ser fram emot att snart få börja använda den. Vi kommer dessutom köra med lite mörkare malt, vilket jag inte brukar göra, för att få fram en mer klassisk amerikansk ipa med lätt karamell, säger Henok Fentie.
Det tredje ölet i serien blir en smoothie-ipa som Henok Fentie reser till Chico, Kalifornien, för att brygga. Det är ett öl som får jäsa i öppna jäskar med frukt som Sierra Nevada processar själva, vilket är mycket ovanligt på moderna bryggerier. Precis som Hazy Day IPA släpps detta öl endast i USA.
– Sierra Nevada har länge varit högt upp på vår önskelista över samarbeten. Vi kände inte varandra innan, men jag har druckit massor av deras öl och det visade sig att de hade druckit massor av Omnipollo-öl, så det bygger verkligen på ett ömsesidigt intresse. Vi påbörjade samtalen för två år sedan och vi har haft väldigt många onlinemöten sedan dess, men det är bra att det tar tid, för då blir det bättre, säger Henok Fentie.
De senaste åren har Sierra Nevadas främsta prioritering varit att stärka pale ale-varumärket och driva på tillväxten av ölserien Little Thing, som blivit en stor försäljningssuccé i USA. Strategin har varit så framgångsrik att bryggeriet idag är landets tredje största hantverksbryggeri med en försäljningsvolym som med råge överträffar vad till exempel Spendrups eller Åbro producerar under ett år.
– En annan sak som varit intressant med det här projektet är att, som man skulle kunna tro, att ett äldre och etablerat bryggeri inte får samma typ av uppmärksamhet när de gör ett samarbete, men det har varit precis tvärtom. Sierra Nevada har lyckats hålla sig relevanta under väldigt lång tid, vilket märks på det stora intresset, säger Henok Fentie.
Så, hur får man tag i Hazy Day IPA om man är sugen på att prova?
– Just nu vet jag inte om vi lyckas få den hit till Sverige. Men om någon är intresserad av att prova, så är mitt bästa tips att hålla utkik på vad som händer på Omnipollos kyrka. Vi har väldigt mycket spännande planerat där till hösten, säger Henok Fentie.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.