På bara någon dag försvann 45 exportmarknader. Det har tvingat Omnipollo till att ta en del tuffa beslut. Bland annat stänger man nu baren i Göteborg.
Omnipollo är den svenska ölproducent som haft mest fokus och framgångar på den internationella marknaden. Exporten har varit en betydligt mycket större affär än den svenska marknaden.
Men i corona-tider stannade exporten upp och det var ett hårt slag för företaget.
– Jag flög till Sverige 17 mars och vi gjorde en kalkyl för hur det skulle gå om allt utvecklades på sämsta sätt. Vi konstaterade ändå att företaget skulle klara sig, säger Henok Fentie.
Men helt smärtfri har förstås inte resan varit. Nu har man till exempel stängt sin bar i Göteborg.
– Vi älskar vår bar i Göteborg och vi har haft extremt duktig personal där. Vi vet ännu inte om stängningen är permanent, säger Fentie.
Han berättar att det också funnits planer på att stänga Omnipollos Hatt i Stockholm under krisen, men där kör man vidare. Satsningen i Hamburg är stängd på grund av de tyska corona-reglerna och i Japan hoppas man kunna öppna efter sommaren.
– Vi har ändå konstaterat att krogarna inte är vår kärnverksamhet och vi sköt upp starten av Omnipollos Flora i Stockholm en månad. Det är en styrka att kunna vara flexibel i dessa tider och vi försöker att vara det hela tiden.
Just nu ligger fokus istället på att förbereda sig för hösten och i det nya bryggeriet i Sundbyberg har det bryggts en hel del öl som nu ska fatlagras. Att brygga öl och paketera på fat är det inte läge för i dagsläget.
– Vi har ganska stora lager med fatöl som vi nog kommer att behöva kasta. Nu handlar mycket om att förbereda sig för hösten och då vill vi vara redo att satsa igen, säger Fentie