Brygghus 19 tvingas byta etikett på sin öl Trossöl. Alkoholsortimentnämnden ändrade inte det beslut som tidigare tagits av Systembolaget.
Beernews har tidigare skrivit om oenigheten kring etiketten för Trossöl. En privatperson ifrågasatte den tidigare loggan och Systembolaget krävde då en ny etikett. Den tidigare innehöll loggan för Karlskrona HC, elitserielaget i ishockey som sponsras av bryggeriet.
Brygghus 19 överklagade till Alkoholsortimentnämnden. Inte så mycket för att man tyckte att Systembolaget gjort fel, utan för att reglerna är otydliga.
”Vår förhoppning med vårt överklagande var att man med en dom (oavsett åt vilket håll utslaget blev) skulle titta över de formuleringar som används i de råd som vi och andra producenter av alkoholhaltiga drycker ska förhålla oss till. Dessa råd är minst sagt otydliga och så som de är formulerade ganska intetsägande,” skriver bryggeriet på sin hemsida och fortsätter bland annat:
”Detta ärende ser vi inte som att det har varit vi mot dem (Systembolaget).”
En ny etikett är redan framtagen och bryggeriet ska jobba vidare med sponsringen av hockeylaget. Beslutet var kanske inte helt oväntat för bryggeriet, men man hade hoppats på en tydligare dom med bättre riktlinjer för framtiden.
”Tyvärr så tycker vi att man med denna dom inte kommit närmre ett förtydligande om de råd som vi och andra producenter/leverantörer ska förhålla oss till.”