Alkoholfri dryck från Omnipollo och Northern Exposure samt mat från kända kockar skulle ha gett pengar till Stockholms Stadsmission. Nu blir det inget på grund av pandemin.
Under Adelsö Ölfestival kom Magnus Björnstjerna på Omnipollo överens med Craig Donovan och Kerryn Beattie på Northern Exposure om att de ville göra nåt för att ge tillbaka till samhället. Något som inte har med alkohol att göra.
– Under året har jag tänkt mycket på mitt eget välmående och försökt hitta distans till faktumet att vi trots allt jobbar med alkohol, något som inte direkt gynnar fysiskt och mentalt välmående, säger Magnus.
Det de kom fram till var att de skulle medverka på Smaka Good Food Festival i Stockholm, som är en jullunch med Stadsmissionen. Där brukar kända kockar medverka och intäkterna går direkt till Stadsmissionens olika projekt.
– Jag har alltid känt att detta är ett fantastiskt initiativ med eldsjälar som bara senaste året drog in över 200000 kronor till de som verkligen behöver det. Så när det kom på tal om att göra något mer så tog jag kontakt med dem för att se om och i så fall hur intresserade bryggerier skulle kunna hjälpa till, säger Magnus.
Tanken var att servera varm alkoholfri och julinspirerad dryck till kockarnas mat. Tyvärr kom pandemin i vägen och det blev en digital insamling i stället.
– Men vi hoppas att vi kan uppmärksamma initiativet i alla fall genom kampanjer på sociala medier och på andra sätt stötta insamlingen.
– Samtidigt som frågan om hur många faktiskt mår kan lyftas inom vår bransch och kanske kan få till en positiv utveckling även där, säger Magnus och uppmanar alla att stödja jullunchen.
Den som vill ge en slant kan göra det på Swish till 1231035971. Årets fokus för jullunchen är hemlösa barn.