Bildspel
Inte helt oväntat var Clas Olhag och och Martin Niklasson långt fram i kön när Brewers Beer Bar öppnade.
För första gången genomfördes Peche Mortel-dagen i Sverige. Ett mindre himmelrike för de som gillar imperial stout med andra ord.
Peche Mortel-dagen har under ett antal år genomförts med fokus på USA och Kanada. I år var det under lördagen premiär i Sverige. Brewers Beer Bar i Göteborg och Akkurat i Stockholm hade sex öl vardera i den uppskattade Peche Mortel-serien.
Vid öppning på Brewers Beer Bar bildades en kö av förväntansfulla ölälskare som ville prova Dieu du Ciels flaggskepp i olika versioner.
– Dom var på vår festival och då ställde vi frågan, svårare än så är det inte. Det vore kul om de kommer tillbaka med det här i flera år, säger Pelle Frost på Brewers Beer Bar.
Det var ingen tvekan om att flera av faten skulle sälja slut långt innan stängningsdags. Framför allt var det bourbon-varianten som var populär.
Beernews var på plats och här ovan kan du se bilder från eventet.