Det är ingen liten uppväxling som väntar för Skånebryggeriet Perfectly Squared. En rustik ny lokal och ett nytt varumärke är två saker som är tänkta att snabbt jobba upp en stark lokal närvaro, som första kommersiella bryggeri i sin nya hemkommun.
I över två års tid har Perfectly Squared aktivt letat efter nya lokaler. En förutsättning för att överhuvudtaget kunna växa, då den egna brunnen som försedde bryggeriet i Dalby med vatten, slog i taket för en produktion på 17 000 liter öl om året. Och växa det vill man göra – och det har man förberett sig för. Bryggeriet, som grundades av Loa Ahlqvist 2019, har varit lite av en enmansshow, men för drygt ett år sedan köpte Glenn Pålsson, som bland annat arrangerar mat- och dryckesfestivaler, in sig i bryggeriet och ett nytt, större bryggverk beställdes från Kina.
Lagom till att bryggverket påbörjade sin resa mot Sverige blev det också klart med den nya lokalen i Vellinge, i sydvästra Skåne.
– Det är en fantastisk lokal som ligger centralt i stan och där det tidigare har varit köttindustri vilket ger en fräck gammal look med slitet kakel och klinker, ljusinsläpp genom glasblocksväggar och rester av en gammal köttbana för att transportera hela djur finns kvar. Vi kommer behålla så mycket som möjligt som det är och klämma in tankar och bryggverk i skrymslen och vrår. Lokalen är en dröm, säger en nöjd Loa Ahlqvist.
I och med flytten ökar kapaciteten rejält. Initialt satsar man på att brygga cirka 200 000 liter årligen, men med några extra jästankar går det att brygga mer än så. De nya volymerna kommer bland annat portioneras ut på det nya varumärket, Vellinge Bryggeri, som lanseras i samband med flytten.
– Med Vellinge Bryggeri kommer vi att fokusera på traditionella ölsorter i ett tillgängligt format. Perfectly Squared kommer att ta rollen som det mer utmanande varumärket med en större experimentlust, något som vi inte känner att vi haft riktigt utrymme för tidigare, förklarar Loa Ahlqvist.
Rent försäljningsmässigt satsar man också brett – på Systembolaget, restaurang och export, dessutom på olika samarbeten och ett större fokus på offertförfrågningar.
– Vi har varit galet begränsade tidigare, så det här är verkligen en befrielse. Nu har vi kapaciteten att kunna ta på oss större uppdrag och både vill, och kommer att kunna, stå på flera ben, säger Loa Ahlqvist.
Glenn Pålsson fyller i:
– Hotell och restaurang kommer att vara en viktig nyckel och något vi vill bli bättre på. Med flytten ger vi oss själva bättre möjligheter att skapa effektivare processer, vilket i stort leder till en bättre prisbild där vi kan möta konkurrens och skapa en större efterfrågan.
Den nya lokalen kommer i sig också att bli ett viktigt försäljningsben. Planer finns på egen pub- och restaurangverksamhet, men initialt smygstartar de provsmakningstillstånd.
– Att kunna servera sin öl direkt till konsumenten gör att vi får omedelbar feedback, men det är också ett relationsbyggande tillfälle utan mellanhänder. Huset i övrigt inhyser flera andra mat- och dryckesrelaterade företag vilket förhoppningsvis kommer ge många bra synergier. Och jag, som ständig eventplanerare, ser goda möjligheter att skapa något riktigt intressant på hemmaplan, i direkt anslutning till bryggeriet. Förhoppningen är att ölälskare kommer att känna en stolthet över att vi etablerar oss här, som kommunens första kommersiella hantverksbryggeri, säger Glenn Pålsson.
Hur känns det att satsa i dessa tider?
– Det är väldigt läskigt samtidigt som att det känns helt rätt. Vi har tagit in kapital för att genomföra satsningen så nu är det bara att köra på. Vi måste tro att svackan är tillfällig och att när ekonomin återhämtar sig kommer vi vara bättre rustade för att tillgodose behovet av bra, lokal hantverksöl i sydvästra Skåne, avslutar Loa Ahlqvist.
Bryggverk och tankar kommer till den nya lokalen i början av augusti och de räknar med att vara igång tidig höst i år.