Corona har ställt till stora problem för bryggerier och krogar. Men det verkar finnas en bransch som klarat sig bra. När svenskarna varit hemma mer så har de också beställt betydligt mer hembryggningsutrustning. Vi har pratat med några av återförsäljarna.
Humlegården – Svante Ekelin
Hur har försäljning av hembryggningsutrustning förändrats av Corona?
– Försäljningen av hembryggningsutrustning har ökat. Vi tror att det beror på att många människor tillbringar mycket mer tid hemma nu under Corona. Hembryggare passar då gärna på att brygga oftare, och många som inte tidigare bryggt öl tar steget och sätter igång.
Hur har försäljning av malt, humle och jäst etc till privatpersoner förändrats av Corona?
– Antalet ordrar med malt, humle och jäst till privatpersoner har ökat. Vi ser också att kunderna i genomsnitt köper större mängd råvaror per order än tidigare.
Har den eventuella effekten av Corona avtagit under sommaren?
– Nej, vi ser att vi har en ökad försäljning av hembryggningsvaror även nu under sommaren.
Har ni haft problem på grund av corona, exempelvis brist på personal?
– Det är klart att Corona har inneburit utmaningar, inte minst just brist på personal. Kombinationen av högre ordertryck från hembryggare och högre sjukfrånvaro hos lagerpersonalen (på grund säkerhetsrekommendationerna) har gjort att vi fått det tuffare att hinna med. Vi har därför rekryterat fler medarbetare, men det har inte räckt fullt ut utan vi har också fått ta in inhyrd lagerpersonal.
– En annan sak är att vi av försiktighetsskäl beslutade oss för att stänga kundmottagningen, dit många kunder har kommit för att hämta sina beställningar. Vi har istället infört en ny möjlighet för kunderna att hämta sina beställda varor på Waza Restaurang & Bryggeri inne i centrala Stockholm.
Har ni haft svårt att få hem leveranser?
– Det har hänt att vissa tillverkare i Italien inte kunnat leverera under vissa perioder då de tvingats stänga ner produktionen. Dock drabbade det bara ett fåtal varor och bara under några veckor, så i stort sett har vi bara drabbats i liten utsträckning. Vi har hela tiden kunnat leverera malt, humle, jäst och utrustning för ölbryggning.
MaltMagnus – Veronica Lindroos
Hur har försäljningen av hembryggningsutrustning förändrats av Corona
– Vi märkte direkt av en ökning från mars som håller i sig. Det märks att många är hemma och brygger. Vi har även haft en ökning med beställningar från bryggerierna.
Hur har försäljning av malt, humle och jäst etc till privatpersoner förändrats av Corona?
– Privatpersoner beställer i större volymer än förut. Det beställs mer helsäckar än tidigare samt storpack av t.ex. jäst även till hembryggaren. Det har dels att göra med att många brygger mer än de kanske gjort innan men även på grund av förmånliga priser på helsäck och nytt sortiment.
Har den eventuella effekten av Corona avtagit under sommaren?
– En normal sommar blir det rätt så lugnt i juli men den här sommaren har vi fortsatt lika fin försäljning. Det märks även att många nya kunder har hittat till oss vilket vi är mycket glada för!
Har ni haft problem på grund av corona, exempelvis brist på personal?
– Ja det har varit tunga månader där alla i personalen (utom jag och Magnus, peppar, peppar) varit sjukskrivna eller vabbat. Vi har tagit säkerheten på stort allvar, det innebär att man får vara hemma med minsta förkylningssymptom och har ett par dagars extra säkerhetsmarginal innan man får gå tillbaka till arbetet. En extrem tid med mycket oro men också bra försäljning.
Har ni haft svårt att få hem leveranser?
– Ja det har drabbat hela världen. Flera produktionslinjer av till exempel jäst ligger nere, varor från leverantörer har haft svårt att få docka i hamnarna bland annat. Det kommer ta lång tid innan företagen hämtar sig. Det är högt tryck på i princip allt men allt funkar inte att få hem. Många av leverantörerna kör med begränsad personalstyrka och får inte heller tag på allt de i sin tur behöver för att producera. Man får komma ihåg att det är mycket osäkrare för de länderna som har mer eller mindre hel nedstängning, det är svårt att driva företag då. Vi är tacksamma för att vi kunnat fortsätta arbeta på här i Sverige om än lite annorlunda mot normalt.
Ölkompaniet Göteborg – Tobias Gilen
Hur har försäljningen av hembryggningsutrustning förändrats av Corona
– Vi har märkt en märkbar ökning av försäljning under framför allt första kvartalet. Och då först och främst startkit för nybörjare med mera.
Hur har försäljning av malt, humle och jäst etc till privatpersoner förändrats av Corona?
– Försäljningen av malt med mera ökade samtidigt, många inbitna bryggare blev ju också permitterade så då skulle ju semesterölet bryggas .
Har den eventuella effekten av Corona avtagit under sommaren?
– Det känns som att det har lugnat sig lite, många har kommit tillbaka till jobben och så vidare. Nu är vi tillbaka på samma försäljningsnivåer som tidigare, innan coronan slog till.
Har ni haft problem på grund av corona, exempelvis brist på personal?
Med personal har vi känt att vi haft lite knapert. Vi har som tur är inte haft några corona fall i butiken men med den ökade försäljningen så fick vi nyanställa för att hinna med i den nya takten.
Har ni haft svårt att få hem leveranser?
– Med varorna har det i vissa fall varit knepigare. Vi får stora mängder av vår utrustning ifrån Kina och Italien. Det vet ju alla hur det var där nere i början av krisen. Så det var ett tag som vi stod utan vissa saker som vi vanligtvis har. Men allt sådant är tillbaka som vanligt igen.
Ölbryggning.se
Hur har försäljning av hembryggningsutrustning förändrats av Corona?
– Vi har bara varit igång i nuvarande form sedan september -19, så vi har inget att jämföra med. Men vi tror inte att påverkan på försäljningen har varit negativ.
Hur har försäljning av malt, humle och jäst etc till privatpersoner förändrats av Corona?
– Se svaret på föregående fråga.
Har den eventuella effekten av Corona avtagit under sommaren?
– Vi har haft en bra sommar med många långtifrån tillresta till vår butik. Men som sagt så har vi ingen sommar att jämföra med.
Har ni haft problem på grund corona, exempelvis brist på personal?
– Lyckligtvis har vi alla i personalen varit friska. Vi har ställt in kurser och event, det är den främsta störningen. De aktiviteterna återupptar vi nu.
Har ni haft svårt att få hem leveranser?
– Ja, det har varit brist på vissa artiklar och är det i mindre mån fortfarande.