Han förälskade sig i öl redan vid 14 års ålder och ser bryggandet som en blandning av konst och vetenskap. Vi träffade Peter Zien, mannen bakom ett av världens mest hyllade bryggerier.
Det är svårt att inte tycka om Peter Zien redan första gången vi träffas. Via mail har vi haft kontakt för att försöka ses på bryggeriet, men han är uppbokad på annat håll och ber om ursäkt.
När jag sedan besöker bryggeriet dyker han plötsligt upp, presenterar sig, ber om ursäkt för att han inte varit tillgänglig och frågar om vi kan ta intervjun direkt.
Med varsin öl slår vi oss ner på uteserveringen vid Alesmiths pampiga bygge och det är en ödmjuk och väldigt sympatisk person som sitter på andra sidan bordet.
Öl har varit viktigt för honom under lång tid i livet.
– Jag förälskade mig i öl redan som 14-åring och när jag var 16 år hade jag samlat på mig 300 flaskor, säger han.
Före ölboomen
Han drack med andra ord en hel del olika öl redan som tonåring, men när de flesta drickande tonåringar kanske mer är ute efter att festa, så gillade Peter Zien de olika smakerna. Smaker som inte var lika många som i dag.
– Det här var långt innan ölboomen. Men jag minns att jag provade öl från Sierra Nevada och gillade det. Det var dom som startade alltihop, säger Zien.
Han började ganska tidigt att brygga öl hemma och blev lika intresserad av processen som av att smaka öl.
– Att brygga öl är en kombination av konst och vetenskap. Det passar mig perfekt, jag gillar att skapa, säger Peter Zien.
1995 startade Alesmith som ett av de första bryggerierna i San Diego-området. Men då var inte Peter Zien inblandad.
– Det var en vän till mig som startade bryggeriet. De gjorde riktigt bra öl redan från början men kämpade en del för att få ihop det ekonomiskt. Jag tog över bryggeriet 2002 och inte heller då fanns det någon ölboom så som det är i dag.
Under Ziens ledning har bryggeriet växt och fått en mängd erkännanden runt om i världen.
– Passion och integritet är viktigt i den här branschen. Vi måste alltid göra vårt bästa och vi är inte bättre än den senaste batchen vi bryggde, förklarar han.
Egen gata
För ett par år sedan byggde Alesmith ett helt nytt bryggeri med tillhörande tap room och shop. Ett imponerande bygge som ofta lockar många besökare. Bryggeriet ligger på Alesmith Court.
– Jag betalade 1400 dollar för att byta namnet på gatan. Det var det värt, det här är vårt hem och jag vill att det ska märkas, säger han.
En ölprofil som beundrat Alesmith under lång tid är Mikkel Borg Bjergsö. Mannen bakom Mikkeller kontaktade Peter Zien i början av sin ölkarriär och var nyfiken på receptet till Alesmith Speedway Stout.
– Jag kan berätta för dig men då måste jag döda dig efteråt, svarade Zien skämtsamt.
Bjergsö fick till slut lära sig mer om Alemsiths hyllade imperial stout och därefter skapade han sin Beer Geek. När Alesmith flyttade till sitt nya bryggeri samarbetade de båda igen.
– Jag tänkte på Mikkel när vi skulle flytta och tog kontakt. Nu har han sitt Mikkeller SD i de lokalerna och gör jättebra öl där, säger Zien.
Just Speedway Stout har betytt mycket för Alesmith. Redan 2003 var ölet rankat som bäst i världen av ölsajten Ratebeer, och tittar man på topplistor i dag finns ölet fortfarande kvar i toppen.
Vill sälja lokalt
I dag finns cirka 80 personer anställda inom företaget, och passionen för öl har varit viktig vid anställningsintervjuerna. De flesta som jobbar här har varit och är hembryggare, säger Zien.
I fjol bryggdes det cirka fyra miljoner liter öl på bryggeriet och cirka 20 procent av ölen säljs i deras eget tap room.
– Våra öl finns i 27 stater och sex olika länder. Men om jag kunde skulle jag helst sälja all öl lokalt, säger Zien.
Passionen för öl går inte att ta miste på. Antalet timmar han har lagt på öl och bryggeriet går inte att räkna, men det har faktiskt blivit lite färre timmar med åren. En stor anledning till det heter Vicky.
– Jag var gift med mitt jobb i tio år innan jag träffade Vicky. Nu är jag gift med henne istället, säger Peter Zien leende.
Även Vicky finns numera med i bryggeriets ledning och är en viktig del i företagets utveckling.
Peter Zien går nu in på sitt 16:e år som ägare av Alesmith. Bryggeriet och tillhörande tap room är ofta välbesökt och det skulle säkert gå att slå sig till ro med det som skapats i Miramar lite norr om San Diego. Men än är det inte slut på planerna.
– Det finns mycket som går att göra. Jag skulle vilja utveckla bryggeriet och det här området. Kanske ha ett kafferosteri, ett bageri. Vi får, se, säger han.
Passionen finns kvar och kommer nog alltid att finnas där. Det är det många ölälskare som är mycket tacksamma för.